יום שישי, 1 באוגוסט 2008

ביום בו המחשב יכיר אותכם

אולי זו ביקורת מוקצנת במקצת, אולי זה דעה אישית בלבד, אבל זה עדין בלתי נמנע, ביום שהמחשב יכיר אותכם יותר אתם תמצאו מידע רלוונטי לכם בלחיצת כפתור, בחיפוש באתרים גדולים תקבלו בדיוק את מה שרציתם, וכאשר תפתחו חדשות, תוכלו לקרוא בדיוק את הנושאים הקרובים לליבכם (וגם את אלו שאתם סתם מתעניינים בהם). אבל מה יקרה ביום שאחרי?

המחשב מכיר אותנו
כבר עכשיו החלו בפיתוח את תוכנות ומנועי חיפוש שמצליבים מידע על משתמשים, כמו היכן הוא גולש, מה הוא אוהב לקרוא, באיזה אתרים הוא בחר, ומביאות בפני הגולש את המידע הכי רלוונטי לגולש אליו הוא התכוון.
דוגמא לתוכנה שעושה זאת הלא היא Firefox 3, השועל החביב והמוכר אוסף היסטוריית אינטרנט, וכאשר אנו מקלידים בשורת הכתובות משהו, הוא מיד מקפיץ לנו הצעות, ועם הזמן ההצעות הופכות ליותר רלוונטיות והסיכוי שהדפדפן יקלע ברצונות שלנו גדל.
לא מזמן אף נתקלתי במנוע חיפוש שטען שהוא "לומד את המשתמש", ועל ידי כך הוא מציג למשתמש תוצאות רלוונטיות יותר.

קפיצה ליום בעתיד
עכשיו, לאחר שאנחנו רואים שמיישמים את העניין, נקפוץ דקה ליום בעתיד, ונראה כיצד המצב הקצין.
המחשב שומר מידע על החיפוש של המשתמש, על הזמן בו הוא נשאר באתר או בתוכנה, על המשחקים שלו, על המהירות בה עושה דברים ובכלל, כל פרט שהמשתמש מבצע, אבל שומר זאת על גבי האינטרנט במנוע מסויים.
המשתמש נכנס למחשב, פותח את הדפדפן (אם המחשב לא החליט שהכי טוב לפתוח בעצמו את הדפדפן כי המשתמש מאלא יעשה זאת), ורואה לפניו חדשות מעניינות מבחינתו לקריאה, והמלצות לעשיית דברים שונים במחשב, בדיוק כמו שהוא אוהב.
הוא מחליט אבל שאין לו זמן למשחקים, גלישה חופשית וכדומה, ומיד פותח את מנוע החיפוש האהוב עליו, וכאשר הוא מקליד את מה שהוא צריך לעשות במטלת בית הספר, הוא מקבל עזרי למידה (או תשובות, תלוי בפרופיל שהורכב על הבנאדם), גליונות של מאמרים בנושא, והכל מסודר בהתאם להעדפות של המשתמש ולרלוונטיות שהוא צריך.

חושבים שזה מדהים? בואו נקפוץ ליום שאחרי.

היום שאחרי
גופים בעלי עוצמה מחזיקים בעותק של הפרופילי העדפות שימוש במחשב הנוגעות למשתמשים, הם יכולים לנצל את זה בהצעת עבודה למישהו, או לחילופין בסחיטה.
פוליטקאים משתמשים במאגרי המידע כדי להשפיע על הבוחרים, ומתחיל גל רציחות כל פעם חודשיים לפני בחירות, אקרים פורצים למחשבים וממררים לאנשים את חייהם עד התאבדויות, והגולש האנונימי הופך להיות מוכר לכל הדורש במידע.

אבל יש גם נקודות חיוביות, כי כבר לא ניתן להוריד קבצים בחינם אם האומנים לא רוצים בכך, ומי שמנסה לעבור על החוקים דרך המחשב מוצא את עצמו בכלא כי מיד הממשלה יכולה לזהות זאת.
כאשר מחפשים בן או בת זוג המחשב יודע להמליץ לכם עם מי כדאי להיפגש ולראות האם זה ילך.

תחזיות
הכל נורא תאורטי בנוגע לדעה שלי על לקיחת מידע על הגולשים ושימוש בו להצגת תוצאה רלוונטית, אבל אני ממש נגד זה שלמישהו יהיה הכוח להכיר אותכם בצורה כזאת שלא תוכלו להישאר אנונימים, או לגלוש בחופשיות ולהחזיק בדעות שאתם רוצים.
קשה לי להאמין כי היום בו יתחילו להצליב מידע על הגולשים כדי לזהות את מה שהם רוצים יהיה טוב לגמרי, אבל יכול להיות שאני טועה, ושהעתיד צופן רק טוב.

המשך גלישה נעימה ואנונימית.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אהבתי את הפוסט.
אני חושב שכבר עכשיו משתמשים בכל המידע הזה, לפרסום, לסטטיסטיקות.
מצד אחד יש לזה יתרונות, אבל מצד שני החסרונות רבים יותר.

Itay Alon אמר/ה...

תיקנתי כמה דברים בנוגע לקוד שהיה מוצג, ולאחר בדיקה קיימת תמיכה ב:
IE6, IE7, Firefox, Safari, Opera

בכל מקרה תודה על ההערה.