יום שני, 11 באוגוסט 2008

מסע הצלב של IE

המון זמן הנושא מרתק אותי, ותמיד רציתי לכתוב על הנושא, אבל עד כה כל פעם היה לי משהו אחר להגיד שהיה נשמע לי יותר מעניין או יותר חשוב.
כעת הגיע הזמן, וסיפורה של מלחמת דפדפנים מגיע, עם הרבה תובנות בקידוד ועיצוב.

מלחמת הדפדפנים בקצרה
זה נושא מוכר, נדוש, אבל למי שלא מכיר אני אספרו בקצרה:
בתחילת הדרך היו מספר דפדפנים, כאשר הגיח מרשת מוזילה והתבלט הדפדפן נטסקייפ', כאשר ניתן היה להורידו בחינם.
עד מהרה נכנסת מייקרוסופט לתמונה עם IE, ותוקפת את הדפדפן המתחרה מכל הכיוונים, ומנצלת את כוחה כאשר היא מחלקת את הדפדפן חינם ומשתמש בכסף כדי לעשות הכל להטעות את המשתמשים אליה, וזאת עם הצלחה רבה.

כאן נגמרת המלחמה השניה, ואחרי שנים קם לו הדפדפן Firefox (או בקיצור: FF), ומביא לתחילתה של המלחמה החדשה, וכאשר הוא ואופרה משלבים כוחות קמים להם תקנים חופשיים שאמורים לשמור על תאימות לאחור.
מכאן מתחילה מלחמה כאשר כל צד עושה כל שביכולתו לכבוש את לב האנשים, וכאשר דפדפן Safari של אפל מצטרף, מתחילה חגיגה אמיתית.

אז מה זה מעניין אותנו?!
ההשלכות של המעשה גדולות, ומקודדי האתרים מצאו את עצמם בין תקנים ובין המון גורמים הדורשים התחשבות, וכאשר מקודדים אתר, צריך לדאוג שבמחשב יהיו כל הדפדפנים, בשביל שתוכלו לסדר תאימות לכולם.
טוב, כל הדפדפנים זו הגזמה, אבל רצוי לדאוג שבמחשב יהיו 5 הדפדפנים הגדולים:
IE6, IE7, FF3, Opera 9, Safari 3

קוד שיתאים לכולם, יש סיכוי נורא גבוה שיתאים גם לדפדפנים בפלטפורות אחרות, מה שמביא אותנו להמלצה לשמירה על תצוגה שווה בין הדפדפנים.

Internet Explorer 6
אני כבר לא מדבר על הגרסה החמישית של הדפדפן, שממנה מתעלמים עקב השימוש הנמוך בה, אני מדבר על משתמשי IE6, שמהווים חצי מגולשי הדפדפן IE ודורותיו, ולא מוכנים לעבור לגרסה החדשה, מתוך שיקולים שרובם גובלים בחוסר ידיעה או עצלנות.

הדפדפן IE6 חי על תקנים משלו, אותם המציאו כמובן אקספלורר, ומציג אתרים עם באגים, כאשר יש לעיתים קרובות ליצור גרסה לכל שאר הדפדפנים ואז גרסה שרק גרסה זו של אקספלורר ומטה יקראו, כיוון שהבאגים בהם בגדר הלא ברור.
אבל כאשר רוצים לתמוך במספר רב של דפדפנים אי אפשר להתעלם ממנו, ולאחר הרבה תסכולים למדתי לעשות את הדבר הבא:
<!--[if lt IE 7]>
<link rel="stylesheet" href="css/iefix.css" type="text/css">
<![endif]-->
הקוד הזה יפעל רק על גרסאות אספלורר הקטנות מ-7 (כלומר 6 ומטה), וכל שאר הדפדפנים יראו את הקוד כהערה.
כעת ניתן לייבא תיקון עבור הדפדפן ולספק תמיכה גם לו.

Internet Explorer 7
הדפדפן הזה מתקדם מקודמיו, והתמיכה בו בתקנים טובה יותר, ולמעשה יותר קל ליצור קוד שיתאים גם לדפדפן.
באגים רבים תוקנו, והשינוי בו ברמת האבטחה טוב יותר, שכן נסגרו יותר חורי אבטחה.

מלבד חידושים כאלו ואחרים, הדפדפן יותר נוח לגלישה, הכניסו בו טאבים, וכמו שאמרתי, בלי סיבה הגיונית, מומלץ להשתדרג אליו.

מבחינת המקודדים כמו שהזכרתי יותר קל להתאים את הקוד, ואומנם כמו כל דפדפן אין לו תמיכה מלאה בתקנים של W3C, אבל בהחלט יש התקדמות אליהם.
גרסאתו הבאה של הדפדפן (IE8) תתמוך בתקנים, וזאת בעקבות לחץ שהפעילו מקודדים שונים בעולם והכרזה של חרם על מייקרוסופט אם היא לא תתחיל לתמוך בתקנים.

Firefox 3
שועל האש תופס חלק נכבד מהאינטרנט, וכבר לא ניתן להתעלם ממנו, כאשר 1 מכל 5 אנשים בעולם משתמש בו, ובארץ 1 מכל 8 אנשים גולש בו, אני חושב שהוא בהחלט גורם בלי מעורער של תעשיית הדפדפנים, ותמיכה בו היא כבר צורך ולא רק רשות.
הדפדפן הזה מהיר מבין כל שאר הדפדפנים, מפותחב קוד פתוח, ובעל עשרות אם לא מאות של תוספים אפשריים, שמקלים על הגלישה והשימוש בו.

אני ממליץ עליו כמקום הפיתוח של האתר, כיוון שהוא לא תומך 100% בתקנים, אבל הסיכוי שאתר יוצג בו טוב ויוצג בשאר האתרים טוב הוא גבוה במיוחד, אבל זאת בתנאי ששמרתם על התקנים של W3C ולא ניסיתם ליצור תצוגה רק ל-FF3.

Opera 9
אני חייב להגיד שהתרשמתי מהדפדפן, כאשר הוא תומך בתקנים בצורה כמעט מושלמת, ולוקח נתח בשוק שבהחלט אינו קטן, מה שמביא אותי להתייחס אליו כדפדפן שווה ערך לאחרים, ולהתאים כל קוד שלי גם אליו (בעיקר כי הוא תומך בתקנים בצורה כמעט מושלמת, אז ככל שהדפדפנים יקרבו את עצמם אל התקנים, ככה האתרים יוצגו יותר ויורת כמו הדפדפן הנל', ולכן שווה לדאוג שהתצוגה תיהיה בו שווה לשאר הדפדפנים).

אני לא עקבתי מקרוב אחרי הדפדפן, אבל אני רואה בו דבר שלא ניתן להתעלמו יותר, ולאחרונה דאגתי להורידו ולהכניסו לדפדפנים בהם אני בודק את האתר לפני שאני משחרר גרסה סופית.

Safari 3
בניגוד לקודמים עליו אני יודע הכי פחות, והורדתי אותו בעיקר בגלל שהמליצו לי ואמרו לי שהוא גם אחד מן הדפדפנים הגדולים (לא ראיתי בו דפדפן עיקרי, אבל ידעתי שהוא גורם משפיע).
הדפדפן נוסד על ידי אפל, ולמרות שאני לא מכיר אותו לעומק כמו את השאר, ולא יודע כיצד הינו מגיב לתקנים, אני בודק את האתר שלי גם בו, ודואג שלא יהיה שוני בתצוגה.

הדפדפן מתיימר להיות הכי מהיר (והוא היה לפני יציאת FF3), ומומלץ להורידו בגלל אחוז המשתמשים הלא מבוטל בו.

סיכומה של מלחמה
אני בחרתי בדפדפנים אלו כדי לבדוק את האתר שלי, אתם מוזמנים למצוא את הדפדפנים בהם אתם בודקים את האתר, ודפדפן בו אתם מעדיפים ליצור את הקידוד (מומלץ לא IE).
לא ברור לי איך המלחמה תגמר, מי ינצח, אבל זה גם לא ממש חשוב, כי אני לא תומך נלהב של שום דפדפן ובסופו של דבר אני אשתמש בדפדפן הנוח ביותר עבורי.

המשך גלישה מהנה.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה על הסקירה.
מנסיוני שלי, שאולי הוא מייצג, הנתח של ff הוא משהוא בסביבות ה 7.5 אחוזים.

ואתה ממש צודק. כדאי וצריך לפתח על ff...

:-)

Itay Alon אמר/ה...

יש בערך 20% בעולם שמתמשים ב-FIREFOX, ומן הסתם אתר לא יתפוס את רובם, אבל אתרים כמו W3S מוכיחים שעם גישה נכונה אפשר בהחלט ליצור מצב של חצי מגולשי האתר משתמשים ב-FF.

ברגע שאתר תומך ב-Firefox משתמשים יבואו מן הסתם ויכנסו לאתר בהנחה שהוא תומך בהם, אתר שלא תומך בהחלט יקבל פחות כניסות.

Unknown אמר/ה...

הנתח של פיירפוקס בעולם הוא בין 20 ל- 30 אחוז..

פיירפוקס זה דפדפן שמאוד נוח לפתח איתו אתרים בגלל התוספים שלו, כמו firebug או firecookie.. מומלץ בחום