יום שני, 25 באוגוסט 2008

יצירת תפריט לאתר

תפריטים זו אחת הבעיות של האתרים, כאשר קיימת התלבטות של איך לעשות את התפריט וכמה הוא יפה, והרבה פעמים אנשים שוכחים את העיקר- כמה התפריט באמת נוח לשימוש וקל להתמצאות, והאם המשתמש יצטרך שוב לפתוח את חוברת ההדרכה לתפריטים שלא מיועדים לבני אדם, או שהוא יוכל ישר להתחיל לגלוש.

שיקול ראשון - נוחות למשתמש
תפריט צריך להיות נגיש, נוח ושימושי, אחרת המשתמש לא יגש אליו, או שאם זה יגביל אותו בעת הגלישה באתר, הוא פשוט ינטוש את האתר ולא יחזור יותר.
הרבה פעמים השיקול הזה נבלע בין שאר השיקולים, כאשר מעמידים את שאר השיקולים לפני, אם כי זה צעד לא נכון ורק מקשה על המשתמש.

תפריט צריך להיות מאורגן, קריא, ברור, להציג הררכיה מסודרת, שמשתמש יוכל להשתשמ בתפריט מיד עם כניסתו לאתר, שיוכל למצוא בתפריט את כל מה שהוא חפץ בו, או לפחות להתקרב מאוד ליעד שבשבילו הוא נכנס לאתר.
תפריט שנראה כמו לוח בקרה למטוסים הוא לא יעיל במיוחד, כיוון שהמשתשמ לא יודע להתמצא בו, הרבה פעמים תפריט פשוט יעשה את העבודה בצורה הרבה יותר נוחה ויספק למשתמש הרבה יותר נגישות.

אפקטים לתפריטים
אפקטים זה אחד מהדברים הנחמדים ביותר שיש כשרוצים למשוך את העין, ואני בעד שימוש באפקטים, אבל במינון הנכון.

תפריט שנכנס לאט
בדרך פרי יצירתם של הפלאשרים, אלו שהופכים את הלוגו למגניב, אבל מציגים לנו את התפריט שנה אחרי שנכנסנו לדף, ובכך גרמו לנו כבר לעשות BACK ולגלות שלמרות הכל נאלץ לחכות כדי שהתפריט יעלה.
תפריטים כאלו הם לא מומלצים, כיוון שתפריט אמור להופיע לגולש כבר עם כניסתו לדף, ובכך לתת לו נגישות למקומות שונים באתר, ולא לחסוםא ותו מהם.

תתי תפריטים שמופיעים עם מעבר
את סוג התפריט הזה כבר הכנתי בעבר, והכל בצורה נוחה למשתמש, כאשר לא תמיד יש צורך ב-JS בשביל להכין את התפריט, ואכן, כשמכינים ב-JS לוקחים סיכון כמו שקיים באתר גיימר, שאת העיצוב שלו שיניתי (אם כי נראה שה-CSS שהכנתי כבר לא מעודכן, ואני בהמשך אכין תיקון ושינויים שיסדרו את האתר מחדש).
בשימוש ב-JS עלול להופיע באג של מעבר מעל התפריט ויציאה לפני שהוא עלה (קשור לכך שהתפריט נכנס לאט, כמו שאמרתי לא מומלץ) התפריט עלול להישאר ולהסתיר חלק מהתוכן.

בנוסף שימוש בתפריט כזה הייתי ממליץ לעשות באמצעות JS בלבד, מהסיבה הפשוטה שכך הוא יעבוד יותר טוב ופחות באגים, כאשר באגים אפשריים יהיו ניתנים לתיקון ב-JS.

תפריט עם לינקים דינאמיים
זה יכול להיות נחמד במצבים מסויימים, אבל כולנו שונאים שהלינק למאמר שבו אנו נמצאים נעלם מהתפריט, ופתאום כל התפריט השתנה, ומציג לנו כעת מאמרים שונים או אותם מאמרים, ובסדר שונה לחלוטין.
בתפריט כזה לא ממש נוח להתמצא, וכל פעם נאלץ לקרוא הכל מחדש, ולא לפעול ישירות באתר בעזרת הזיכרון, דבר שיכול להיות נחמד ולהעיד שאנו גולשים באתר זמן מספיק בשביל לזכור את המבנה שלו.

אני לא תומך בתפריט כזה, אם לא מדובר ב-5 מאמרים אחרונים או משהו דומה, אלא בלינקים שאמורים להיות קבועים.
דרושה הררכיה לתפריט וסדר, והדינאמיות לעיתים שוברת את ההרכיה הזו.

עיצוב תפריט מתאים לאתר
עיצוב תפריט זה גם שיקול שמשנה לא מעט, ויותר נעים לצפות בתפריט שמשתלב באתר ויחד עם זאת מספיק בולט ושונה כדי שנבין רק ממבט עין שמדובר בתפריט.
חשוב שהמשתמש יבין שמדובר בתפריט, ושלא יצטרך לנחש זאת, כיוון שדבר כזה עלול לגרום לו לפספס את התפריטב אתר, ולהשאיר לו חווית גלישה לא נעימה מאותו אתר שחסך ממנו כביכול תפריט.

כמו שמאתרי מקודם לא צריך להסתבך מידי בעיצוב התפריט, ולא להציג למשתמש 80 תפריטים שונים, כיוון שדבר כזה לא יועיל לגלישה באתר, ובטח שלא יהיה לו ברור.

פרסומות ולינקים עבור כסף שבאים בתפריט
להמון קרה שהם היו בטוחים שלחצו על לינק בתפריט וגילו קישור ממומן במקום, תפריט שבהחלט גרם להם לתסכול מהאתר, כעס, או סתם רצון לסמן את האתר בתת מודע כאתר נוראי שממנסה להרוויח כסף על חשבון המשתמשים.
אני דיי מסכים עם טענה שאומרת שמקומה של הפרסומת הוא אחרי התפריט, ואחרי שהמשתמש מצליח לגלוש באתר בלי שתקפוץ לו הודעה או יבוא גורם שיפריע לו בעת הגלישה.

פרסומות מתחת לתפריט זה תמיד אחלה, ואכן יש לבדוק את מיקומה של הפרסומת, אבל אם פרסומת מרוויחה יותר כיוון שנראתה כמו התפריט ובאה לפניו ובכך המשתמש לחץ בידיעה שהוא יעבור לדף באתר וטעה, זה ממש לא רלוונטי, ולעיתים עדיף לוותר על כמה רווחים ולקבל גולש קבוע, מאשר לרמאות את הגולש ולקבל פחות מדולר לאותה לחיצה.

תפריטים מבחינת קוד
תפריט זה משהו שלדעתי גם למנועי החיפוש וגם למשתמשים אמורה להיות אליו נגישות, וכאשר הסדר בתפריט ברור לכולם, ועל כן הייתי ממליץ כדי לשמור על הררכיה בשביל מנועי החיפוש, ליצור תפריט בעזרת תגיות רשימה, דבר שהפך למקובל בהרבה אתרים.

הפיכת התפריט לדינאמי (כאשר עוברים מעל יציג תת קטגוריה וכדומה), צריכה להיות לדעתי בעזרת CSS או JS (כאשר לקחת בחשבון שאם אין צורך ב-JS אולי כדי לוותר עליו, וכך לתמוך בדפדפנים שלא מריצים סקריפטים), כאשר השימוש צריך להיות פשוט.

שיקול נוסף יכול להיות תפריט שמציגה יותר מידע בעת כניסה לקטגוריה מסויימת, וזה נעשה באמצעות צד שרת או כל דבר אחר שמאפשר דינאמיות ושינוי.

סיכומו של תפריט
תפריט זה לא לוח שעונים של מטוס או חללית, והרבה פעמים כדאי לשקול משהו יותר פשוט וללכת לקראת המשתמש, מאשר ליצור משהו מורכב ובכך למנוע מהמשתמש גישה למקומות מסויימים באתר, או יותר גרוע, לגרום לו לעזוב את האתר לאחר שהתייאש ממנו ומן התפריט שלו.

בכל מקרה, גם אם התפריט ברור, אני ממליץ על מפת אתר, שלשם הולכים בדר"כ כשיש כוח לחפש משהו באתר ולעבור על כל התוכן שבו.

המשך גלישה מהנה.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אני לא חושב שמפת אתר זה הפתרון הנכון. מפת אתר לטעמי מיועדת יותר למנועי חיפוש יותר מאשר לאנשים.
הפתרון הוא לבנות מערכת תפריטים חכמה ונכונה... לא יותר משלושה קליקים פשוטים על מנת להגיע לכל מקום באתר.

לילה טוב :-)

Itay Alon אמר/ה...

מפת אתר זה לא פיתרון חילופי, זה בנוסף, וזה הכרחי אם משתמש מחפש מידע דיי ספציפי באתר, וכך הוא יכול לעבור על תוכן האתר בלי להיכנס להרחבות בנושא ולעיצובים מסובכים, ובנוסף זה מיועד למנועי חיפוש (סיבה למה אני ממליץ ליצור מפת אתר ב-XML ו-XSL).