יום שישי, 22 באוגוסט 2008

OneNote - ההברקה של מייקרוסופט

לא פעם נתקלים בעומס, הרבה קבצים ותיקיות לא מסודרים, חומר שכותבים במחשב במסמכי Word בצורה לא ברורה במיוחד, והרבה מידע שאין לאיש באמת מושג להיכן הוא שייך אחרי החצי שנה בה הוא היה קיים.
אבל את המחברת הזאת קשה לפספס, גם דיגיטלית, גם מסודרת, וגם פשוטה לעריכה, הלא היא נקראת OneNote.

רקע
[מי שלא מעוניין לקרוא מוזמן לדפדף לכותרת הבאה]
תמיד התלוננתי על כך שאופיס 2003 לא נותן לי לעשות שום דבר שאני רוצה, וישן מידי בשבילי, קורי העכביש הצטרפו לאבק הנערם על דיסק ההתקנה של האופיס, והעבודות שנעשו בצורה הפשוטה ביותר כבר מזמן נעלמו תחת עשרות הקבצים בתיקייה של אותו נושא.
גם לאחר ניקיון חגיגי ומסודר במיוחד לא הגעתי לסדר שמספק אותי, שכן לא הצלחתי ליצור הררכיה נורמאלית בקבצים, אבל כל זה עמד להשתנות.

קניית Office Home and Student 2007 וההתקנה
לפני פחות משבוע אבא שלי הניח על הטלוויזיה בלילה קופסא, שעל גביה נכתב Office Home and Student 2007, ובאה לאפשר לי להפסיק להתלונן על האופיס המפגר, ולהתקין אצל אחי אופיס (מתברר שלא היה אצלו).
ואכן, יום למחרת כשחזרתי מהעבודה, הדלקתי את המחשב, ובלי לחשוב פעמיים מחקתי את האופיס מהמחשב והכנסתי את הדיסק לכונן ה-DVD, ולא קרה דבר.
החלטתי שמייקרוסופט לא מתקדמים מידי והכנסתי את הדיסק לכונן הטקליטורים הרגיל (שמתפקד בזמנו החופשי כצורב), ואז הופיעה לפני התקנה של האופיס, שעברה בצורה חלקה במיוחד.

החללית באה עם חוברת הוראות?
לא יכולתי להתאפק, והחלטתי לבדוק מה האופיס החדש כולל, כאשר לשמחתי גיליתי שהשאירו רק את התוכנות השימושיות, ויחד אליהן צירפו תוכנה לא מוכרת שמעולם לא שמעתי על קיומה, הלא היא OneNote.
בכל מקרה גיליתי דיי מהר שאני נמצא מול מסך עם מלא לחצנים, שנועדו כנראה להפעיל חללית כלשהי, או לפחות מטוס מדגם חדיש במיוחד שצורך המון כפתורים שכנראה יאספו אבק במשך השנים הקרובות.
ואז לחצתי על התוכנה החדשה, שבשניות הפכה להיות אצלי ערך מוסף ולא סתם תוכנה שבאה עם האופיס.

OneNote - מי צריך מחברות אמיתיות?
מדובר על אחת התוכנות היותר מרשימות שניגלו אלי, ונורא היה קשה לי להאמין שהייתה גרסה 2003 עליה כלל לא שמעתי (חשבתי שהאופיס 2003 שלי כלל כל תוכנה שמייקרוסופט יכלו להמציא, מתברר שטעיתי).
התוכנה מאפשרת לנהל מחברות וירטואליות, כשכל אחת כוללת מקטע (או בימינו - לשונית, ומחוץ למחשב - חוצצים) חדש, דפים השייכים לאותו מקטע, וסאב דפים (דבר שבמציאות לא אפשרי ממש, וכעת ניתן לביצוע בצורה דיי מהירה ומיידית).

ניתן ליצור כמות לא מוגבלת של מחברות (כמובן בכפוף לזיכרון המחשב ולזמן הנתון), כאשר יצירת מחברת כולל בחירת צבע, שם, מקום שמירה, וסוג המחברת (דבר שנורא יעיל עבור הפעמים הראשונות).
המחברת לצערי לא נשמרת כקובץ אחיד אלא כתיקייה, אבל אני מאמין שהם חשבו על זה בעבר ומצאו סיבה הגיונית לעשות זאת, ועל כן אני לא ממש מתווכח על ההחלטה.

בכל מחברת כמו שסיפרתי ניתן ליצור חוצץ (בתוכנה- מקטע), אשר נשמר כקובץ בתוך התיקייה, וניתן לבחור ביצירת המקטע שם, ולאחר מכן להחליף את צבעו ואף להגן עליו בעזרת סיסמה.
למי שנוצרים יותר מידי מקטעים, ניתן לחלק אותם לתת מקטעים (תיקייה הכוללת בתוכה קבצי מקטעים רגילים), ובכך לשפר את ההררכיה.

בתוך מקטע יוצרים דפים וסאב דפים, כאשר ההבדל הניכר ביניהם הוא רק בגודל הטאב המוצג בצד ומאפשר לחיצה וכניסה לדף מסויים.
הדפים נשמרים בתוך הקובץ של החוצץ.

עבודה עם המחברות ועם אנשים אחרים
נראה שלא חסכו מאיתנו דבר, והעבודה עם המחברות נורא נוחה, כאשר כמעט כל דבר ניתן לגרור ולמקם במקום אחר, לעצב את הדף בעזרת תבנית ה-WORD הוותיקה (לא כמו לוח השעונים על מעבורות החלל המוצג כעת במקומה), ולעשות ככל העולה על רוחך כדי להתאים את המחברת לסגנון הכתיבה שלך.

אחד הדברים היותר בולטים הוא ההתייחסות בתוכנה לעבודה עם אחרים, כאשר ניתן לשתף את הקבצים, ביתר נוחות, ולעבוד עם אנשים נוספים.
בנוסף התוכנה מתגאה בכך שניתן לעשות הכל ב-LIVE, כלומר בזמן אמת, ובכך ליצור עבודה חוויתית במיוחד עם מספר אנשים.

פיטצ'רים - המון כאלו, ועבודה עם תוכנות אחרות
למען אלו שלא התרשמו, קיימים הפיטצ'רים, אלו שהופכים את התוכנה לכבדה, אבל מידי פעם זקוקים להם, ולכן הם נמצאים.
פיטצ'רים כמו זיהוי טקסט מתמונה, ציור (כמו בצייר), הקלטת שמע ווידיאו, ועוד רבים נוספים, הופכים את התוכנה למחברת מלאה במולטימדיה ודברים מעניינים, וכאשר נשתעמם בשיעור, עדין נוכל לעשות זאת בלי לוותר על לצייר על דפים בהמשך המחברת, ולדבר עם שכנינו.

אחד הדברים היותר מעניינים הוא שהתוכנה קשורה בקשר דם (כנראה) לתוכנות נוספות מבית מייקרוסופט, דבר שמאפשר מעבר בין התוכנות ביתר קלות, וניתן יהיה להשתמש בתוכנה מסויימת ואז להעביר את המידע לאחרת, דבר שיכול להיות ממש יעיל (יש פירוט על זה במחברת ההוראות של התוכנה).

עוד דבר מגניב אבל צורך הורדה מהאינטרנט, היא האפשרות לשמור את המסמך כקובץ PDF (וגם בפורמט XPS, למרות שאין לי מושג למה הוא שייך), כאשר את התוספת הזאת ניתן להוריד מאתר מייקרוסופט, אחרי שבירת ראש והוכחה שהתוכנה שברשותך אכן חוקית (דבר שלא ממש הצלחתי להוכיח בתוך פחות מרבע שעה).

סיכום
אני רואה את התוכנה הזאת, OneNote כדבר שימושי במיוחד, ואת ערכת האופיס שרכשתי (גרסה לבית ולסטודנטים) כדבר יעיל, אך חוברת הוראות לתוכנות מעולם לא יכלה להזיק, בעיקר כשמדובר בהמון כפתורים שכנראה לא יהיו שימושיים אם לא יפגע בהם ברק ויפעיל אותם כנגד רצוננו.

המשך גלישה מהנה.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כל כך שמחתי שמישהו יוכל להסביר לי סוף סוף מה זה תוכנת OneNote הזו, שתאפשר לי לחיות חיים יותר מאושרים מול המחשב... אבל סיימתי את הפוסט במפח נפש ;-)

כל מה שאני צריך מאופיס זה לכתוב מסמכי וורד + לעיתים דף אקסל + לפעמים דאטה בייס קטן של אקסס.
מה חסר לי?? כלום....

Sapir אמר/ה...

עוד מאמר נהדר מכתב עטו של איתי.
כיף לקרוא מה שאתה כותב, כשפגשתי את התוכנה לראשונה כבר הבנתי מה היא רוצה ממני(בעיקר בגלל השם), תודה על הפירוט.

ברצוני להעיר על כמה שגיות כתיב שנגרמו עקב מהירות\אי בדיקת הטקסט לפני שמירה.
לאורך כל הטקסט ישנם שגיאות קטנות כמו מגנבי - מגניב.
יש הרבה בפסקה "עבודה עם המחברות ועם אנשים אחרים"