יום שישי, 8 באוגוסט 2008

הלקוח, מה הוא רוצה?

מישהו הוסיף אותכם למסנג'ר, שלח לכם הודעה, אתם פותחים את ההודעה, ומגלים את האימה: "אתה מתכנת?". אני מניח שאם הוא הוסיף אותי, מן הסתם הוא יודע את התשובה, אבל בהיסוס אני משיב "כן", בשביל לגלות את הבקשה(?) הבאה: "אני רוצה פורום". זו לא תופעה חדשה, זה בטח שלא צמח בלילה אחד, אבל זה כבר עתה מכה בכל המתכנתים, המקודדים, המעצבים, וכל צוות פיתוח האתר לא ישן בלילות בכלל הבעיה הזאת, שאיתה, מלבד מהסברה, לא ניתן ממש להתמודד.

הלקוח לא יודע מה הוא רוצה
נתקלתי בתופעה יותר מידי לאחרונה, אשר הביאה אותי לכתיבת הפוסט, ובה מגיע לקוח פוטנציאלי משום מקום, ודורש שתבנה לו אתר, למרות שאין לו מושג מה הוא רוצה.
לקוחות רציניים יגיעו עם פירוט, עיצוב, וידעו לבקש, ואז בסיום השיחה יגידו לך שהם בודקים אצל עוד כמה אנשים, כאשר לעומתם ניצבים הלקוחות שאין להם מושג מה הם רוצים בדיוק, הם יבקשו שתבנה פורום או אתר, בלי ממש להסביר הרבה, וכדי לחלוב מהם מידע צריך להתחיל בשיחה עיקשית, שהרבה פעמים הלקוח מאבד בה את העצבים, או שמראה לנו כמה הפתיל שלו קצר וכמה אין לו כוח או ידע בשביל לפרט לנו משהו שנוכל להבין מה הוא רוצה.

דוגמא יפה לכך הייתה לפני שבוע, כאשר לקוח ניגש אלי וביקש מערכת ניהול תוכן עם תגובות והודעות פרטיות.
זה יכול היה להיות נורא נחמד, אם עד מהרה כשניסיתי לחלוב קצת פרטים בנוגע לקטגוריות ולדפי מידע, לא הייתי מגלה שהוא רוצה בעצם שאני אתקין לו מערכת פורומים מוכנה, ולהתקין מודים, מיד סירבתי.
הסירוב כמובן לא התקבל בטוב, ושאלה מפגרת במיוחד עלתה: "אז למה למה תכנות", שאלה שהשאירה אותי המום ל-2 שניות, של מאיפה החוצפה לשאול דבר כזה, אבל לאחר שניסיתי להסביר לו יפה, הוא ענה לי שאני מבזבז את זמנו.
כאשר דחיתי בסופו של דבר הוא שאל אותי "אני צריך ללקק לך את הת** כדי שתתכנת לי?", השבתי "אתה יכול לנסות" וחסמתי.

לקוחות שבאים לא מוכנים
לקוחות שבאים עם כל הציוד אצלם, העיצוב, מה שהם רוצים ומחיר שלדעתם הם ישלמו וינסו להשיג, תמיד עדיפים על אנשים מפוזרים שעדין מגבשים את הדעה שלהם.
גם פה נתקלתי במקרה מצער בו אדם לא היה בטוח מה ברצונו לעשות, וכשניסיתי להדליף ממנו מידע, גיליתי עד מהרה שגם את העיצוב אין לו, ולא בגלל שהוא לא ידוע את העבודה, רואים בשיחה שהוא מבין בנושא, אבל הוא הגיע לא מוכן, כנראה מלחץ של המעסיקים, וגרם לי להגיב בשלילה עד שיחזור אלי כאשר יש בידיו את מה שהוא צריך, ולא לפני שהוא ידע וישיג את כל הדרוש.

המחיר לא הגיוני
יש אנשים שבאים מוכנים, יודעים מה הם רוצים, אבל במחיר מנסים לסחוט אותך, אם זה בעזרת הבטחות שבעתיד יהיו לך איתם שלל עבודות (שזו אחלה הבטחה, אבל היא תלויה באויר בדיוק כמו ההבטחה שאם לא נתכנת אז הם יטילו עלינו כישוף שיגרום לכך שיום למחורת ידרוס אותנו גרר), ואם זה בעזרת זה שהם ימליצו עלינו לאחרים.
אני בעד להבטיח דברים, אבל לבוא מוכנים עם ההבטחות, ולהראות שיש לכם עבודה המשכית איתו ושהוא לא תלוי באויר ובכם יהיה עדיף מאשר להבטיח לו משהו כשהוא לא באמת יודע אם להאמין או לא, כי זה ממש לא בטוח לו, ועלול לגרום לו לסירוב (אלא אם הוא נואש לעבודה, ואז הוא לא ישב איתכם הרבה זמן על המחיר).

מקרה כזה גם קרה לי לא מזמן, כאשר אדם רציני בא אלי והציג לי עיצוב יחסית פשוט, וביקש את העיצוב במחיר נמוך במיוחד, כאשר הבטיח לי עבודה מתמשכת עימו לעתיד.
כמה שהאדם נשמע אמין, המחיר היה מגוחח, כנראה בגלל שאנשים שוכחים שלקודד זה לקחת עיצוב נתון (או שלא) וליצור את העיצוב מחדש על ידי קוד, בהתחשבות בלא מעט גורמים.
בסופו של דבר נתתי מחיר ביניים, בין מה שהוא הציע, לבין מה שאני רציתי לקחת, ולא הסכמתי לזוז מהמחיר, רק בשביל לא לצאת מופסד מידי ובשביל לא להסתכן שאחרי זה לא יקיים את הבטחתו.

מישהו אחר אמר אחרת
נתחיל ככה שאם אתם הולכים לשוק ומשתמשים בשיטה הזאת, היא עובדת מעולה, אבל כאשר פונים למתכנת, מקודד או מעצב, אף אחד לא יקח את הדעה ברצינות גמורה מידי, כי ברור לכולם שיש סף ממנו אף אחד כבר לא יורד, והעלויות בדר"כ קבועות כאשר יש מידי פעם חריגים.

אל תבואו לאף אחד מצוות פיתוח האתר בגישה של מישהו הציע מחיר טוב יותר, זה סתם מעצבן, מזלזל במקצוע, ולפעמים גורמים לאדם שפניתם אליו לעשות פרנציפ, דבר שיוביל אותכם למחסום מבחינת מחירים, ולא תוכלו להיות דינאמים במחיר מאוחר יותר, רק כי הבאתם על עצמכם את הצרה הזאת.
ניסיון לשנות את המחיר יביא את האדם לשאלה הדומה ל"למה לא פנית לזה שהציע מחיר יותר טוב?", כאשר השאלה מנוסחת בלעג ובבוז.

לסיכום
כנראה זה לא ברור לכולם, אבל יש לבוא למישהו הקשור בפיתוח האתר בגישה חיובית, כאשר יש בידכם את הדרוש, אתם יודעים מה אתם רוצים, ואתם משווים מחירים בלי לספר לאף אחד מה השני הציע, כדי לחסוך אי נעימויות.

המשך גלישה מהנה.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

הלקוח ברוב המקרים לא יודע מה הוא רוצה.
במיוחד אם הוא טכנופוב.

זכור לי שבניתי כלי ללקוח והוא הראה לי דוח נייר שאליו הוא רוצה להגיע.
אחרי שבניתי את הדוח (תצוגה על המסך) הוא עמד על זה שהוא התכוון לכך שהדוח צריך להיות קובץ word ולא היה מוכן לשלם עבור הפיתוח הקודם בטענה שאני הייתי צריך לשאול אותו את כל השאלות המתאימות...

:-(

אנונימי אמר/ה...

לרוב האיפיונים שהלקוחות מביאים לא מלאים, לא מפורטים מספיק.

הדרך עבודה שלי היא לדבר עם הלקוח - לשאול אותו בדיוק מה הוא רוצה - להציע לו דברים, לנסות לגרום לו לפרט טיפ טיפה,
אחרי זה אני מכין בנוטפד את כל האיפיון, עם טאבים לסדר, שולח לו, מקבל אישור(או בקשה להוספת עוד דברים) - אם הוא רוצה עוד משהו, אני מוסיף את זה, ושולח, אחרי שאנחנו בטוחים שהבנו אחד את השני - אני נותן הצעת מחיר.

לקוחות שמצאתי איתם בעייה זה לקוחות שביקשו - בשביל העניין, מערכת ניהול תוכן ואפשרות להודעות פרטיות(כמובן, באיפיון מלא והכל), ואחרי שהם קיבלו הצעת מחיר - או אפילו לפני, הם ביקשו לדעת כמה יעלה להם רק המערכת ניהול תוכן בלי ההרשמה וההתחברות, או עם הרשמה והתחברות - ובלי הודעות פרטיות...