יום שישי, 25 ביולי 2008

עיצוב אתרים - באמת איך מתייחסים לדבר הזה?

מה זו החייה הזאת "עיצוב אתרים", מאיפה היא באה פתאום ולמה היא נחתה דווקא על האתר שלנו?כנראה הדילמה הזאת תמשיך להטריד המון אנשים בלילה, כי עיצוב זה חלק בלתי נפרד מן האתר, ודרך העיצוב אפשר להעביר את המסר, לגשת לגולש, ולהפוך את הגלישה באתר לחוויה בלתי ניתנת לתיאור.
אבל יחד עם היכולות המדהימותש ל העיצוב, ללא ספק הוא יכול לגרום לכשלונו של האתר, ולגרום לכם להמון חוסר שינה.

מראש: הפוסט לא ילמד אותכם את כל השיקולים בעיצוב, הוא לא יכנס לעומק בשום תחום ולא הולך להיות הדבר הבא שצריך לדעת כדי להיות מעצבים, אבל הוא בהחלט נותן נקודות מחשבה והתייחסות לנושאים שהיא אפשר שלא לשקול.

נתחיל מהחייה הזאת "עיצוב אתרים"
מחקר מוכיח כי בפעם הראשונה שמשתמש מגיע לאתר, הוא מסתכל במשך 6 עד 10 שניות, ומחליט אם להישאר או לברוח בעוד נפשו בגופו.
אני לא יודע כמה המחקר הזה נכון, אבל יש משהו מאחורי זה: עיצוב שלא ימשוך את המשתמש, או לחילופין יפחיד את המשתמש יתר על המידה, יגרום לו לעזוב, ולכן חשוב להעביר את המסר מאחורי האתר כבר על ידי העיצוב עצמו.
העיצוב יכול להפוך את חווית הגולש לדבר נעים, ויחד עם זאת הוא יכול לגרום לגולש לעזוב את האתר לתמיד, ככה שהרבה תלוי בעיצוב.

במה מתייחסים בעיצוב?
למרות שיהיו כאלו שיחלקו עלי, ויתנו לכם קריטריונים אחרים שנמצאים בראש, לדעתי החלק החשוב ביותר הוא העברת המסר, בגלל שעיצוב שלא מעביר לגולש את מטרת האתר, גורם לגולש לחוסר הזדהות, ומקשה על ההתחברות לאתר, ובטח על זמן השהות של המשתמש בו.
תחשבו שאתר שמדבר על רפואה שם לוגו בצבע אדום כהה, דבר שגורם למחשבה על דם, וזה לא מטרת האתר ובטח שלא נעים לגלוש באתר כזה.

דבר נוסף לשים עליו דגש הוא מבנה האתר, ולא מעט אני מדבר על מבנים כשאני נותן חוות דעת על אתרים, בגלל שאם מישהו לא מצליח להסתדר עם מבנה האתר, הוא לא ישאר, וכמה שהאתר יכול להיות רלוונטי, זה לא מספיק, כי המשתמש מאלא לא יודע איך לגלוש בו.
לכן חשוב כבר בעיצוב לבנות את האתר בצורה נוחה, ושמתאימה לגלישה, כאשר לכל דבר ניתן לגשת בקלות.

בחירת צבעים
הנושא הנוגע לצבעים מאוד רחב, אבל הרבה פעמים שוכחים בהסברה על הנושא הזה את הגולש, כי מלבד אתר שמשלב טוב צבעים, לא נעים לקרוא כתב שחור על רקע אפור, ובכלל, לגרום לגולש לאמץ את העיניים בשביל לקרוא שורה קטנה זה ממש לא הוגן, והעיצוב החדש של נענע ממחיש כמה חוסר מחשבה יש בעניין וכמה חוסר מודעות.

במילים אחרות: אל תגרמו לגולש לאמץ עת העיניים בשום שלב!

חשוב להקפיד על כתב בהיר על רקע כהה ולהפך, ובחיים לא לעשות כהה על כהה ובהיר על בהיר, כי הגולש לא ישמח מזה במיוחד.
ובכל הנוגע להתאמת צבעים, כבר דיברתי על זה שלא נשים צבע אדום כהה באתר רפואי, ואין לי הרבה מה להרחיב בעניין, כי זה תלוי המון במטרת האתר.
אולי כן להזכיר זה איזון בין צבעים, ושאתר שנראה כמו קרקס צבעים הוא לא בהכרח אתר יפה או נעים לעין, בעיקר אם הצבעים מושכים אותו מהתוכן.

חשיבה על קידום האתר
המעצבים בארץ הרבה פעמים נוטים ליצור את האתר הכי יפה, הכי מורכב, הכי מתסבך, והכל דרך הפוטו, בלי לחשוב שאם האתר נכשל ואין גולשים אז לא באמת יהיה אכפת למישהו אם המעצב של האתר יודע לעצב מתוסבך או פשוט.
דבר שתורם בקטע הזה הוא הכרות של המעצב עם קידוד בסיסי כמו HTML ועיצוב בעזרת CSS, מה שיגרום לו לחשוב על אלמנטים שיהיה פשוט לקודד בצורה כזאת שגם מנועי החיפוש יוכלו לזהות, ולא רק המשתמש שרואה המון צבע בעיניים.
יתרה מכך, מעצב שבונה את האתר תוך הבנה בנוגע לקידום אתרים, יכול לגרום לאתר להתקדם בצורה מסחררת, מה שיביא יותר הצעות עבודה למעצב.

חשיבה על התמקדות
נכון שזה יפה שיש טאבים צבועניים מתחלפים ופרסומות פלאש והמון צבעים לעיניים? מסתבר שלא!
אם הגולש לא יכול להתרכז בקריאת הטקסט בעקבות קרקס טכנולוגי מכל סוג שהוא, בעיקר אם מדובר בתזוזה או שילוב של צבעים, הוא יתייחס לאתר כמציק ויעזוב את האתר (אולי עם ניסיונות לחזור, אבל ללא הצלחה מסחררת).
למרות שהעניין הזה דיי קשור לאוכלוסיית הגיל, כי אם האתר מיועד לילדים קטנים ואין את האלמנטים האלו, הילד פשוט לא יאהב את האתר (ילדים מעדיפים פרסומות, צבעים, קולות ועניין).

מה הגולש באמת מבין?!
הרבה פעמים אמרו אנשים מובילים בתחום התכנון בטכנולוגיה שאם היו שואלים אנשים, הם לא היו מביאים מוצרים איכותיים כמו היום, ולא סתם, משתמש יודע מה הוא רוצה, הוא יודע מה יש במקומות אחרים שחסר לאתר שלכם, אבל הוא לא יודע מה באמת אפשר, ולכן כשגולש אומר לכם להחליף עיצוב, או לעשות כמו באתר אחר, חשוב על זה פעמיים.
אני לא אומר לכם לא לשאול אנשים אחרים דעתם על עיצוב עבור שיפור, אבל לקחת את התגובות בפרופורצייה, כי הם לא מכירים את התחום ולא בהכרח יודעים מה ניתן.

אלו היו כמה נקודות למחשבה אודות עיצובים, ועכשיו מאמר הקשור אף הוא לעיצוב, ואני ממליץ לקריאה:
עיצוב אתרים - כיצד להתמודד עם עיצוב טוב.

המשך גלישה מהנה.. ועיצוב נעים!

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

היי, wizzede2 מהפורום בקיי. קראתי כמה פוסטים שלך, נורא נחמד וידידותי :) נהנתי בעיקר מהפוסט הזה, אני אעביר אותו למעצב שלי שיקרא קצת! :)

אנונימי אמר/ה...

אני בדרך כלל נמנע מתגובות בבלוגים למינהם, אבל הבלוג הזה יוצא דופן.
אני פשוט מוכרח לציין שהבלוג מעוצב באופן מדהים, התוכן ידידותי וממשק המשתמש נוח.

אני לא בטוח אם זו מערכת מוכנה או לא, אבל בכל מקרה - הבלוג בהחלט מוצלח מאוד. עם מעט קידום תוכל להגיע רחוק מאוד ואם תשקול הצבת פרסומות אני משוכנע שתצליח לעשות הרבה כסף.

בהחלט הוספתי למועדפים. שיהיה בהצלחה!