יום שישי, 18 ביולי 2008

מה שחשוב- המשתמש

לא מעט אתרים מתעלמים לחלוטין מהגולשים בהם, לא מעט אתרים שוכחים למה הם קמים, לא מעט אתרים לא דואגים לזה שהמשתמש יוכל לגלוש בהם, ואני שואל את עצמי, אם המשתמש לא מסוגל לגלוש באתר, אז מי כן?

בעיה בלא מעט אתרים היא חוסר היכולת של המשתמשים לתפקד באתרים האלו, המשתמש נכנס לאתר, מנסה להבין מי נגד מי, אבל לא תמיד מצליח, וזאת מהסיבה הפשוטה שהאתרים לא חושבים תמיד על המשתמשים, ולפעממים המשתמשים פשוט פורשים לאתר אחר באותו תחום, רק בגלל הסיבות הזאת.
אבל למזלנו, בוני האתרים, ניתן למנוע את הפרישה הזאת, בכך שנחשוב על הגולשים קודם לכן.

כאשר אתם מתכננים אתר, צריך לחשוב תמיד איפה אנחנו רוצים שהגולש ימקד את העין.
תחשבו על סיטואציה שכל האתר אפור משעמם, ואז הלוגו הצבעוני נוצר בפלאש, כאשר המון אפקטי תאורה, הברקות וכל אלמנט אחר מושך את עין הגולש, האם הגולש יצליח לקרוא את התוכן ולהתעלם מהלוגו המושך? אני לא בטוח.
מכאן ששילוב הצבעים באתר הוא נשוא ממש חשוב, והתוכן אמור להיכתב בצורה שיהיה קל לקרוא אותו.
קחו בחשבון שהרבה מעדיפים לקרוא תוכן בצבע כהה (כמו שחור) על רקע בהיר (כמו לבן), זה מצריך פחות לאמץ את העין, יחד עם זאת ניתן לשים גוונים בכותרות, ולהכניס את המשבצות הבהירות שמכילות את הטקסט לתוך בלוק בצבע כלשהו, כדי ליצור עניין.
בנוסף חשוב שלא יהיה ניגוד אלמנטים כאשר אלמנט מסויים מושך בהרבה מאחר, זה גורם לעין לקפוץ לאותו אלמנט, ומאוד מפריע לקריאה הסדירה.

בעבר נאמר לי שמשתמש נכנס לאתר, מסתכל בין 6 ל-10 שניות, ואז מחליט האם להישאר או להמשיך בדרכו.
חשוב יחד עם עיצוב שלא יציק בעין, כן להשקיע בעיצוב יפה, ולא רק באלמנט מסויים, אלא בכל האתר, כי העין בתחילה לא מתמקדת בדבר ספציפי, ובכל זאת אנחנו רוצים לגרום לו להישאר.
רצוי שהדף אליו הגיע המשתמש יכיל את התוכן אותו הוא מחפש, ככה הסיכוי שהמשתמש ישאר אחרי ה-10 שניות ולא יעזוב לפני שהן יגמרו.

עיצוב יפה תמיד רעיון טוב, אבל לא במחיר של מהירות הדף.
הרבה פעמים כשמגיעים לאתר שעולה לאט, פשוט סוגרים אותו ומוותרים, מהסיבה הפשוטה שזה בזבוז זמן יקר לחכות שכל דף יעלה, ואנחנו כבוני האתר צריכים לחשוב על ולא לבזבז את זמנו של הגולש.
הקפידו על דפים מהירים, שרת יציב, נסו להוריד כמה שיותר עומס מדפי האתר וכתבו על פי התקנים כדי שרוב העיוב יתרכז בקובץ CSS חיצוני שנטען פעם אחת אצל המשתמש ונשמר בזיכרון המחשב.
עדיף תמונת רקע קטנה שחוזרת על עצמה המון פעמים מתמונה אחת גדולה שכל הזמן משתנה ולוקח לה המון זמן לעלות.
אם מדובר בצבע אחיד במקום מסויים, שיקלו להשתמש ב-CSS ולא בתמונה.

משתמש שלא מצליח להשתמש בממשק האתר- יפרוש ממנו.
הקפידו כשאתם יוצרים ממשק שהוא יהיה ברור לשימוש, אל תעמיסו ביותר מידי פריטים ואל תציגו רשימה שלא נגמרת, זה מדכא לגלול בתפריט ענק ולראות שהסוף לא מגיע.
בנוסף רצוי ליצור מפת האתר, אליה משתמשים פונים כשהם לא בטוחים בתוכן האתר או בלאן הם יכולים להגיע.
ליצור ממשק באתר שהמשתמש לא מבין במטרה להיות חדשניים זה רעיון גרוע, כי אם המשתמש לא יודע לגלוש אצלכם באתר, אני לא יודע מי כן.

אתרים למטרות רווח כספי בעזרת פרסומות, מתכון לאתר כושל.
לא מזמן הייתה בגוגל תקלה שגרמה לכך שלגולשים מסויימים הדפים יטענו נורא לאט, בעקבות הפרסומות שהוצגו בהן.
חישבו כשאתם שמים פרסומות, איפה אתם שמים, כמה היא בולטת, האם היא מפריעה לעין, לגלישה, או לקריאת התוכן, ומה המחיר שתשלמו בגולשים עבור אותה פרסומת.
גולש שרצה ללחוץ על תפריט ולחץ על מודעת פרסומת יכעס יותר מאשר גולש שראה במודעה תוכן רלוונטי למה שהוא רוצה ולחץ כדי לקרוא עוד בעניין, חישבו על כך.

להתייעץ עם הגולשים בנוגע לעיצוב, אבל לא לעשות כרצונם.
בהרבה מקרים שואלים את הגולשים לדעתם בנוגע לעיצוב, זה אחלה, זה מצויין, אבל הגולש רוצה את מה שהוא מכיר, והוא לא מודע ליכולות שאליהן האתר יכול להגיע, ולכן לבקש ממנו ביקורת על משהו מוגמר זה מעולה, אבל לבקש ממנו רעיונות ולתכנן עבורכם ולעשות את כל מה שהוא מבקש יביא לכישלון האתר.
תחשבו שגולש לא בא מרקע שלכם, ואם הוא ראה שיש תפריט מסויים באתר אחר הוא יגיד לכם "תפריט כמו באתר X", ולא יחשוב על איך לשפר או מה לעשות מעבר, וזה בגלל חוסר ההכרות שלו.

הגולש הוא זה שמשתמש באתר, רצוי לזכור זאת ולהתחשב בצרכים מסויימים כשבונים, ולהתחשב בגולשים אצלכם.
הבאתי כאן טעימה מכמה דברים שחושבים עליהם בזמן פיתוח, ככה שאני ממליץ לעיין שוב ולהפנים.

המשך גלישה מהנה.

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אני תמיד שמח לקרוא פוסטים שעוסקים בעיצוב אתרים. אני ממליץ להציג דוגמאות מוחשיות איך להפוך אתר לא-נוח לניווט לאתר נוח.

באופן כללי, הייתי ממליץ לכתוב את המלל באתר עם יותר הדגשות ולהשתמש בכותרות ביניים - כך יהיה קל יותר לקרוא את התוכן.

Itay Alon אמר/ה...

ראשית, אני שמח לראות שאנשים מתעניינים בנושא וקוראים עליו.

בנוגע לדוגמאות מוחשיות:
אתה מתכוון להביא קוד? להביא תמונות?
או להביא כדוגמאות אתרים ולהסביר מה נעשה בהם ואיך לייעל את זה?

בנוגע למלל, אני לוקח לצומת ליבי, ואני אשתדל ליישם את זה כבר בזמן הקרוב.

אנונימי אמר/ה...

פוסט נחמד. רב מה שצויין פה לא חידש לי הרבה, אבל כדאי להעיף בו מבט אחרי שיש כבר מראה (כמעט) סופי של אתר.
יש באמת לא קצת אתרים שלא שמים על המשתמש לצערי, אבל רק הם אוכלים אותה על זה.

אנונימי אמר/ה...

בדוגמאות מוחשיות, אתה יכול להראות תצלום מסך של אתר שלדעתך פועל לא נכון, ואח"כ אתר שעושה את זה כמו שצריך.

אני חושב שאלו הדברים שיהפכו פוסטים כאלו ליותר פרקטיים ואנשים יקבלו רעיונות מה טוב\לא טוב באתרים שלהם.

חוץ מזה, תמשיך לכתוב בבלוג :)