יום שני, 14 ביולי 2008

קהילת הפיראטים- אשמתם של המוכרים

עיינתי לאחרונה באתרים שאני רגיל להיכנס אליהם באינטרנט, ונתקלתי ב-2 מודעות ממש מעניינות:
1. פלסטיישן + צ'יפ במחיר זול במיוחד.
2. משדר סרטים אלחוטי (שמשתמש בפרסומות "מהיום לא צריך להמיר את הסרטים או לצרוב").
הפרסומות הזכירו לי נושא שרציתי פעם לדבר עליו, וזה התלונות של אנשים על פיראטים וכדומה.

סיטואציה מצחיקה ששמעתי עליה בעבר הייתה איש שנכנס לחנות משחקים ומבקש לקנות מכשיר להרצת משחקים עם צ'יפ, הסיטואציה כמובן נגמרה יפה כאשר הלקוח כועס ורוטן על זה שלא מוכרים צ'יפ בחנות משחקים (מעניין למה).
בכל אופן אם נסתכל על זה, אולי לא האיש שביקש את הצ'יפ אשם בפיראטיות, בכל זאת הוא הלך לבקש משהו שהיה מודע לו שמוכרים בהרבה חנויות, כמו המודעה שסיפרתי לכם בתחילה, ככה הוא חשב שזה דבר לגיטימי וחוקי לגמרי.
אם המוכרים והאתרים ברשת מעודדים פיראטיות, אז אנשים לא רואים בזה דבר נוראי, או משהו שיש להימנע ממנו, הם רואים בכך דבר יומי, פשוט, ואפילו משהו שמקבל תמיכה.

בעיית החוקיות של נגמרת לצערי בפיראטיות, בעיה מוכרת לא פחות היא פגיעה בזכויות יוצרים, שהיום לצערי המצב מתרחש ללא הפסקה.
בין בעיות הפגיעה זכויות יוצרים היותר נפוצות ניתן כמובן למצוא את הורדת זכויות יוצרים, והיום ניתן לראות בשפע אתרים שמשתמשים בעיצוב של מישהו או במערכת מוכנה ופשוט מוחקים כל עדות לזכויות היוצרים, בלי לדעת בכלל שברגע זה הם גנבו למישהו רכוש פרטי ועליהם לשלם על כך.
גם בעייה כמו גניבת תמונות קיימת, ואנשים לוקחים תמונות מאתרים בלי להיות מודעים לעניין שהתמונות שייכות לאתר מסויים (אם בכלל), ואין זכות לקחת או להשתמש בתמונות ללא רשות האתר (ובטח שלא בלי לכתוב מאיפה התמונה מגיעה).

במצב בו האתרים ברשת, החנויות, ורשויות האכיפה לא מייחסות חשיבות לנושא של פגיעה בזכויות יוצרים או של פיראטיות, אין ספק שגולש ממוצע, שרגיל מגיל קטן שמותר לו, לא יבחין בכך שזה לא מקובל לקחת משהו של מישהו אחר בלי תשלום.
אכן מאכזב, וחבל שכך, כי אנחנו כקהילה משומה נותנים גיבוי ומאפשרים לזה לקרות.

איך אתרים מתמודדים עם הבעיה?
מלבד האתרים שתומכים בנושא ומעלימים עין, יש גם אתרים שמנסים להתמודד עם הבעיה המוכרת.
אחת מהשיטות הנבזות יותר והבעייתיות היא הצקה למשתמש, ע"י חסימה של מקשים מסויימים, חסימה של סימון תוכן, לא לאפשר למשתמש להגיע למקור, ולהכריח אותו להפעיל את ה-JS על מנת לצפות באתר, כל אלו באים על מנת לעצור משתמשים זדוניים מלגנוב, אבל בינינו, זה רק מעקב אותם ומבריח את אלו שאין בכוונתם לקחת ללא רשות תוכן מאתרכם.
אפשרות נוספת היא ניסוח תקנון אתר והעלת המודעות של הגולשים בעניין, אני לדוגמא נתקלתי בזכויות יוצרים רק בגיל מאוחר, כאשר באתר של משחק רשת הופיע תקנון שכתב בנוגע ללקחת תמונות, ובכל מה שקשור ליצירת אתרים ותוכן לאתרי קהילה תמיד חזרו על הנאמר ונתנו קישור על התקנון, מה שחייב אותה בנקודה מסויימת לקרוא אותו.
יצירת תקנון אתר, הגנה על תמונות בעזרת זכויות יוצרים ודאגה שלקהילה יש מודעות לעניין עוזר לתרום להגנה על האתר, מעבר לכך זה כבר אנשים שגונבים בזדון וצעד כנגדם יאלץ שימוש בעורך דין ופנייה לבית המשפט.

דבר נוסף שניתן לעשות הוא הפעלת כוח על רשויות החוק, אבל זה כבר יותר עבור חברות הסרטים והמוזיקה, ובכך לדאוג שמודעות כמו אלו שנתקלתי בהן לא יופיע שוב.
גם דאגה לכך שאתרים שמאפשרים הורדו יתבעו וירדו מהרשת זו אפשרות, ומלחמה באתרים הגדולים בעלי הכוח והממון להעלות תוכן לא חוקי תביא להפלה של האתרים היותר קטנים הנשענים עליהם.

עד כאן להפעם, המשך גלישה מהנה.

תגובה 1:

Itay Alon אמר/ה...

למפרם התגובה "שטויות במיץ":
אני נאלצתי לדחות את התגובה לא נאמר בה דבר רלוונטי מלבד לינק שאותו אדם הציג.

ברגע שתיהיה תגובה עניינית אני אתן לה להתפרסם.

[הלינק שהמשתמש הביא:
http://www.theregister.co.uk/2006/11/29/jonathan_zittrain_interview/
מי שרוצה מוזמן לתת את דעתו]