יום שישי, 4 ביולי 2008

האח הגדול שומר עליכם

זה התפרסם לא פעם אחת ברשת, ולא פעמיים, עשרות דיונים בנושא וביקורות, אבל השינוי הפעם פשוט גורם לי לדחות פרסומים אחרים שהיו לי, שחלקם כנראה יאבדו בקרוב את הרלוונטיות, ולהביע את דעתי בעניין הנוראי הזה ששוב עלה בחוסר היגיון מוחלט ומציג באופן כל כך ניכר את הצד המכוער של הפוליטיקה וכוחה של הכנסת.

מי שלא שם לב, אנחנו בקרוב נחייה באיראן, כאשר הממשלה תקבל את היכולת לשלוט על תכני האינטרנט, ומי שירצה לפתור את עצמו מן היכולת יכנס ל"רשימה שחורה", רשימה מיוחדת של אנשים שסירבו להגבלות אותם מציעה הממשלה כברירות מחדל.
ז"א שבמקום לשמור עלינו האזרחים, המדינה תשלוט על תכני הפרסום ותעשה עמקב אחרי הרשימה השחורה כדי לדאוג שאלו לא מוצאים את האמת.

אולי זו ביקורת מוקצנת על מה שעשה השר אטיאס, השר היחידי שנאלצתי לזכור את שמו, אבל באיזו זכות הם שולטים במה שאנחנו נגלוש?
עבור מי שלא מעודכן, אריאל אטיאס ממפלגת ש"ס הציע חוק צינזורה לאינטרנט "למען שמירה על הדור הצעיר", שמטרתו היא צנזורה של אתרים לא ראויים (תכף אני נכנס לעניין) מפני עיני הילדים, כאשר מי שרוצה לא להיכלל בצינזורה צריך להגיש את הסתייגותו בנפרד.
ממבט ראשון החוק בהחלט מספק את מטרתו ויהיה מי שישגיח עלינו, מצד שני, אלו שיבחרו לא להיכלל בחוק הנבזה יכנסו ל"רשימה שחורה" של אנשים שמתנגדים לצנזורה, ובכך מאפשרים לממשלה ביקורת ישירה עליהם.

אני מספר זאת כי לאחרונה הסכים השר להתפשר על מי שיקבע מה זה לא ראוי, ובמקום נציגי משרד התקשורת, יכנסו נציגים בעלי רוב מהציבור מתחומי האינטרנט, רווחת הילד והטכנולוגיה.
בנוסף שוקלים שוב כיצד יכנסו לרשימה, אבל עדין העניין של להיכנס לרשימה כברירות מחדל בתנאים מסויים לא הוגן ומגביר את ביקורת הממשלה.
ש"ס דוחקים בהוצאת החוק כמה שיותר מוקדם (ההצעה עברה בקריאה ראשונה).

ניתן לפתור את המחלוקת בנושא ואת הפיקוח של הממשלה על האזרחים על ידי מתן אפשרות הפוכה:
הכניסה לרשימה תעשה רק על ידי ביקוש זאת בידי קהל הצרכנים, והרשימה לא תכיל את מ שמבקש לא להיות תחת הפיקוח הממשלתי, אלא את מי שכן.
למעשה, זאת הצעה הפשוטה ליישום, לפיקוח, ושלא פוגעת בזכויות האזרח ולא מאפשר לממשלה מעקב כמו שההצעה הנוכחית מאפשרת.

מי שמחבר להצעת החוק הזו את איסור הפירסום ושליחת ספאם באמצעות הדואר הרגיל, הדואר האלקטרוני והטלפון, מקבל מדינה ששולטת בתקשורת בין האנשים ומצנזרת כל העולה על רוחה.
אולי זה קצת סילוף של הדברים, אבל אנחנו בדרך הנכונה לכיוון איראן.

המשך גלישה חופשית... לפחות עד הוצאת החוק.

תגובה 1:

Itay Alon אמר/ה...

חשוב לי להדגיש מאיפה בא הפוסט:
החלטתי שבגללש אני עוסק בפיתוח אתרים ונשואים שקשורים לאינטרנט, כאשר מצנזרים לי גישה לאתרים זה הופך להיות נשוא ענייני לדבר עליו, ואי אפשר להתעלם מזה.

עם כל הכבוד לניסיון הטוב של ש"ס, זה כבר מעבר לזכותם (לדעתי) להחליט לאדם לאיפה הוא יגיע ואיפה לא.