יום שני, 28 ביולי 2008

עיצוב אתרים לוקה בחסר

החלטתי ליישם הצעה ולהציג לכם אתר שהביא עיצוב חדש ומהפכני עימו, אם כי הוא שובר את כל המוסכמות, ועושה זאת בצורה כושלת במיוחד, הלא הוא נענע 10, בהתמקדות על גיימר.

ההבטחות בנוגע לשינוי
לא פעם סיפרו לנו עורכי אתר גיימר (באנגלית: Gamer) על עיצוב מהפכני שעתידי לבוא, ויחליף את העיצוב הסגול (שישתנה לכחול בדרך) שליווה את האתר זמן רב במיוחד.
ככל גולש מאמין חיכיתי גם אני לשינוי המבורך שיביא צבע לאתר גיימר ויציג לי את האתר שממנו אני אוהב להתעדכן בנוגע למשחקים בצורה חדשה שתספק לי את כל הצרכים, ובדרך גם תתמוך לשם שינוי במשתמשי Firefox שכבר צברו כמות משתמשים נכבדת במיוחד ונתח שוק נורא גבוה שמהם אף מנהל אתר ושום מפתח אתרים לא יכול להתעלם.

ריח של חידוש באוויר
לאחר המון הבטחות זה קרה, כאשר ידיעה נסערת ומרגשת סיפרה לקוראי האתר הקבועים על העיצוב המתקרב, והציגה תמונה מוקטנת, צבעונית ולא ברורה במיוחד על האתר, אבל ממנה היה ניתן לראות חידוש, שיפור, שידרוג, וכל תכונה טובה אחרת ממנה הייתה מצפה לאתר גדול שרוצה והולך לקראת שינוי.
בתמונה הקטנה שהוצגה היה ניתן לראות את הדף הראשי של המערכת, בקטן במיוחד, כאשר שלל צבעים וכותרות מוקטנות מלווה את הדף, ולא מאפשר לקוראי הידיעה לדעת את פרטי המקרה, אבל בקטן האתר נראה מאוד יפה, מושקע, וצבעוני, והייתה ההרגשה שאנחנו חיכינו לאתר כזה המון זמן.

הבטחה נוספת שנזרקה לעבר הקוראים הייתה התמיכה של האתר החדש בדפדפנים שונים, כאשר דפדפן Firefox מוכר על ידי נענע ויקבל את התמיכה לה הוא ראוי.
כאשר יחד להבטחה זאת נוסף הסיפור כי המעצב הבריטי של אתר ynet הוא זה שמעצב את האתר החדש בצורה מהפכנית, כולם נכנסו לציפיות גדולות, וחיכו לראות את העבודה של המעצב הבריטי הנודע.

הפרסום הגדול
לא חיכינו יותר מידי זמן מהידיעה המרעישה, והאתר החדש עלה לאויר, כשהוא נבלע תחת נענע 10 ששינה את מראו, ומציג לנו עיצוב באטה מזעזע ביותר, שכפי שניתן לשער כרגע ימשיך גם לגרסה הסופית (בכל זאת זה כבר באטה פתוח), ויזעזע את הגולשים כפי שלא זיעזע שום אתר אותנו מעולם.
גיימר החדש נחשף, כאשר גל של ביקורות לא איחר לבוא, וקטל את העיצוב החדש מכל כיוון אפשרי.

העיצוב המזעזע עלי אדמות
העיצוב החדש לא היה יפה כלל כמו שרבים חשבו, והתמונה הקטנה הצבעונית התגלתה למעשה כאתר גדול, בעל כותרות מכוערות במיוחד, בצבעים מזעזעים, תחת נענע 10, שעושה הכל מלבד לתמוך בדפדפן כלשהו.
כמות הבאגים הייתה נכבדת ביותר, ולא ניתן היה להתרגל בקלות לעיצוב המכוער להפליא שהמעצב הבריטי הטיל על גולשי האתר והכריח אותם לצפות בזוועה שלא ניתן לתארה.



התגובה לא מאחרת לבוא
לאחר פרסום תוסף ל-Firefox בפורום גיימר שמשומה החליט לא לעבור את השינוי (כנראה טוב שכך, אם כי הוא היה זה שבאמת היה זקוק לשידרוג), התחלתי בעבודה בהתבססות על קוד CSS שיצר קודם לכן משתמש אחר שגולש באתר.
הרעיון היה לשפר את העיצוב של האתר, ולהקל על הגולשים לגלוש בעמוד הראשי לפחות, וזאת נעשה באמצעות Stylish, תוסף לדפדפן Firefox שמאפשר עריכה של CSS בדף ובכך מאפשר למשתמשים לשנות את עיצובם של אתרים.
(התוסף באתר Firefox)

לאחר עיצוב קפדני, בהתאם לדרישה ולדברים ששונו קודם לכן, לאחר ניסונות, שמיעה של ביקורות ומידע על העדפות משתמשים, יצרתי קוד CSS עבוד התוסף שמשנה את העיצוב של אתר גיימר, לעיצוב שיותר נוח לגלישה, ובדרך מתקן באגים מסויים בעמוד הוידאו.

בעקבות פרסום רחב יותר יצרתי אף גרסה חדשה, אותה ניתן כמו הקודמת להוריד לתוכנה ולהתחיל לגלוש בנוחות באתר גיימר.

הגרסה האפורה (מומלצת)

הורדת העיצוב: עידכון העיצוב של אתר Gamer.

הגרסה הבהירה

הורדת העיצוב: #2 עידכון העיצוב של אתר Gamer.


מי שרוצה מוזמן להסתכל ב-CSS, להציע שיפורים ולערוך כרואות עיניו.
המשך גלישה מהנה.

יום שישי, 25 ביולי 2008

עיצוב אתרים - באמת איך מתייחסים לדבר הזה?

מה זו החייה הזאת "עיצוב אתרים", מאיפה היא באה פתאום ולמה היא נחתה דווקא על האתר שלנו?כנראה הדילמה הזאת תמשיך להטריד המון אנשים בלילה, כי עיצוב זה חלק בלתי נפרד מן האתר, ודרך העיצוב אפשר להעביר את המסר, לגשת לגולש, ולהפוך את הגלישה באתר לחוויה בלתי ניתנת לתיאור.
אבל יחד עם היכולות המדהימותש ל העיצוב, ללא ספק הוא יכול לגרום לכשלונו של האתר, ולגרום לכם להמון חוסר שינה.

מראש: הפוסט לא ילמד אותכם את כל השיקולים בעיצוב, הוא לא יכנס לעומק בשום תחום ולא הולך להיות הדבר הבא שצריך לדעת כדי להיות מעצבים, אבל הוא בהחלט נותן נקודות מחשבה והתייחסות לנושאים שהיא אפשר שלא לשקול.

נתחיל מהחייה הזאת "עיצוב אתרים"
מחקר מוכיח כי בפעם הראשונה שמשתמש מגיע לאתר, הוא מסתכל במשך 6 עד 10 שניות, ומחליט אם להישאר או לברוח בעוד נפשו בגופו.
אני לא יודע כמה המחקר הזה נכון, אבל יש משהו מאחורי זה: עיצוב שלא ימשוך את המשתמש, או לחילופין יפחיד את המשתמש יתר על המידה, יגרום לו לעזוב, ולכן חשוב להעביר את המסר מאחורי האתר כבר על ידי העיצוב עצמו.
העיצוב יכול להפוך את חווית הגולש לדבר נעים, ויחד עם זאת הוא יכול לגרום לגולש לעזוב את האתר לתמיד, ככה שהרבה תלוי בעיצוב.

במה מתייחסים בעיצוב?
למרות שיהיו כאלו שיחלקו עלי, ויתנו לכם קריטריונים אחרים שנמצאים בראש, לדעתי החלק החשוב ביותר הוא העברת המסר, בגלל שעיצוב שלא מעביר לגולש את מטרת האתר, גורם לגולש לחוסר הזדהות, ומקשה על ההתחברות לאתר, ובטח על זמן השהות של המשתמש בו.
תחשבו שאתר שמדבר על רפואה שם לוגו בצבע אדום כהה, דבר שגורם למחשבה על דם, וזה לא מטרת האתר ובטח שלא נעים לגלוש באתר כזה.

דבר נוסף לשים עליו דגש הוא מבנה האתר, ולא מעט אני מדבר על מבנים כשאני נותן חוות דעת על אתרים, בגלל שאם מישהו לא מצליח להסתדר עם מבנה האתר, הוא לא ישאר, וכמה שהאתר יכול להיות רלוונטי, זה לא מספיק, כי המשתמש מאלא לא יודע איך לגלוש בו.
לכן חשוב כבר בעיצוב לבנות את האתר בצורה נוחה, ושמתאימה לגלישה, כאשר לכל דבר ניתן לגשת בקלות.

בחירת צבעים
הנושא הנוגע לצבעים מאוד רחב, אבל הרבה פעמים שוכחים בהסברה על הנושא הזה את הגולש, כי מלבד אתר שמשלב טוב צבעים, לא נעים לקרוא כתב שחור על רקע אפור, ובכלל, לגרום לגולש לאמץ את העיניים בשביל לקרוא שורה קטנה זה ממש לא הוגן, והעיצוב החדש של נענע ממחיש כמה חוסר מחשבה יש בעניין וכמה חוסר מודעות.

במילים אחרות: אל תגרמו לגולש לאמץ עת העיניים בשום שלב!

חשוב להקפיד על כתב בהיר על רקע כהה ולהפך, ובחיים לא לעשות כהה על כהה ובהיר על בהיר, כי הגולש לא ישמח מזה במיוחד.
ובכל הנוגע להתאמת צבעים, כבר דיברתי על זה שלא נשים צבע אדום כהה באתר רפואי, ואין לי הרבה מה להרחיב בעניין, כי זה תלוי המון במטרת האתר.
אולי כן להזכיר זה איזון בין צבעים, ושאתר שנראה כמו קרקס צבעים הוא לא בהכרח אתר יפה או נעים לעין, בעיקר אם הצבעים מושכים אותו מהתוכן.

חשיבה על קידום האתר
המעצבים בארץ הרבה פעמים נוטים ליצור את האתר הכי יפה, הכי מורכב, הכי מתסבך, והכל דרך הפוטו, בלי לחשוב שאם האתר נכשל ואין גולשים אז לא באמת יהיה אכפת למישהו אם המעצב של האתר יודע לעצב מתוסבך או פשוט.
דבר שתורם בקטע הזה הוא הכרות של המעצב עם קידוד בסיסי כמו HTML ועיצוב בעזרת CSS, מה שיגרום לו לחשוב על אלמנטים שיהיה פשוט לקודד בצורה כזאת שגם מנועי החיפוש יוכלו לזהות, ולא רק המשתמש שרואה המון צבע בעיניים.
יתרה מכך, מעצב שבונה את האתר תוך הבנה בנוגע לקידום אתרים, יכול לגרום לאתר להתקדם בצורה מסחררת, מה שיביא יותר הצעות עבודה למעצב.

חשיבה על התמקדות
נכון שזה יפה שיש טאבים צבועניים מתחלפים ופרסומות פלאש והמון צבעים לעיניים? מסתבר שלא!
אם הגולש לא יכול להתרכז בקריאת הטקסט בעקבות קרקס טכנולוגי מכל סוג שהוא, בעיקר אם מדובר בתזוזה או שילוב של צבעים, הוא יתייחס לאתר כמציק ויעזוב את האתר (אולי עם ניסיונות לחזור, אבל ללא הצלחה מסחררת).
למרות שהעניין הזה דיי קשור לאוכלוסיית הגיל, כי אם האתר מיועד לילדים קטנים ואין את האלמנטים האלו, הילד פשוט לא יאהב את האתר (ילדים מעדיפים פרסומות, צבעים, קולות ועניין).

מה הגולש באמת מבין?!
הרבה פעמים אמרו אנשים מובילים בתחום התכנון בטכנולוגיה שאם היו שואלים אנשים, הם לא היו מביאים מוצרים איכותיים כמו היום, ולא סתם, משתמש יודע מה הוא רוצה, הוא יודע מה יש במקומות אחרים שחסר לאתר שלכם, אבל הוא לא יודע מה באמת אפשר, ולכן כשגולש אומר לכם להחליף עיצוב, או לעשות כמו באתר אחר, חשוב על זה פעמיים.
אני לא אומר לכם לא לשאול אנשים אחרים דעתם על עיצוב עבור שיפור, אבל לקחת את התגובות בפרופורצייה, כי הם לא מכירים את התחום ולא בהכרח יודעים מה ניתן.

אלו היו כמה נקודות למחשבה אודות עיצובים, ועכשיו מאמר הקשור אף הוא לעיצוב, ואני ממליץ לקריאה:
עיצוב אתרים - כיצד להתמודד עם עיצוב טוב.

המשך גלישה מהנה.. ועיצוב נעים!

יום שני, 21 ביולי 2008

איך מתחילים HTML

הרבה אנשים שניגשים להתחלה של השפה, לא באמת יודעים איך להתחיל איתה, איפה לומדים אותה ואיך אמורים להשתמש.
במהלך המדריך הבא אני הולך לעבור על ההתחלה של שפת התגיות HTML.

קודם כל צריך מקורות ללמידה, אז הינה מספר אתרים:
W3School (מומלץ, אנגלית)
האתר הטוב ביותר לדעתי למי שרוצה ללמוד אחת מהשפות שעל תקנן מחליט האירגון W3C (במדריכים קודמים שלי ניתן לקרוא מידע נוסף עליו).
באתר יש רשימת תגיות, יש מדריכים לשפה עצמם (שחלקם עם קוד לא תקין, אבל זה רק הלמידה, אז אני אסלח להם), ניתן לנסות תגיות ולראות את ההשפעה שלהן ולראות דוגמאות שונות.
אם מישהו יודע אנגלית ברמה אפילו בסיסית זה האתר בשבילו.
(לינק: W3School)

וואבמאסטר (מומלץ, עברית)
אתר ישראלי שמלמד מגוון שפות, בדר"כ נשען על מידע מהאתר W3S, למרות שמצאתי חוסר חפיפה מדהים בכמה מדריכים או השמטה מוזרה של מידע חיוני וחשוב.
בכל זאת הוא אחד מהאתרים הטובים בארץ ל-HTML, ומי שלומד ממנו לא הולך להצטער.
(לינק: Webmaster)

אתר סיגל
אני חייב להגיד שלמרות הבעיותש היו להם תקופה ארוכה במיוחד, הם דיי חזרו לעצמם, ולמרות שהם לא עדכנו את המדריכים, עדין הלמידה מהם היא טובה ומציגה אתה בסיס כמו שצריך למתחילים.
הם תיקנו לא מעט מהבעיותב אתר, ביניהן גם המהירות הנוראית שהייתה, והם שוב עומדים על הרגלים.
אתר טוב למתחילים, פחות טוב לאנשים שכבר הבינו את הרעיון.
(לינק: sigall.co.il)

פרוייקט איתן
נתקלתי בו ממש לא מזמן, אישית לא אהבתי את האתר עצמו, האתר לא נוח לדעתי לשימוש והקוד בו לא תקין, אבל אם ל-W3C וויתרנו על לפרוייקט איתן לא נוותר?
בכל מקרה החוסר נוחות באתר, התפריט לא תפריט והעיצוב הבסיסי מאוד מקשים על הלמידה.
דרך אגב, אני מתכוון ל-2 הפרוייקטים שלהם בנוגע ל-HTML, וחבל שיש שמה חוסר השקעה כזה ב-HTML, כי בפרוייקטים אחרים הם עשו עבודה מדהימה.
(לינק: HTML1) (לינק: HTML2)


עכשיו שיש לנו כמה אתרים, השאלה העיקרית היא איך ללמוד?
הבעיה שבדר"כ עומדת בפני מתחילים היא חוסר רצינות / חוסר מוטיבציה / עצלנות וכל גורם דומה, מי שרוצה ללמוד HTML, להבין בתחום ולהפוך למקודד שחברה לוקחת לעצמה צריך להבין שהרצינות היא חלק מהעניין, וכדי להבין דברים לא מספיק אף פעם להבין בתאוריה, וחייבים לנסות.
אז אחרי שיש מקורות יוצרים דף html, או מעתיקים אחד קיים, ואז מתחילים לעשות מה שאומרים במדריכים.

אחרי שסיימנו להיות תוכים והבנו את הרעיון של התגיות, איך משתמשים, יצרנו טבלאות, עברנו את ה-frame (מסגרות), ולמדנו היטב על קישורים, הגיע הזמן להתנסות.
הדבר הכי פשוט להגיד, לא קל לעשות, הוא להגיד לכם שאתם הולכים ליצור אתר ב-HTML, אחד לא מסובך מידי, שמכיל מידע בנושא שאתם אוהבים, כולל דפים פשוטים כמו דף הבית, מדריכים, רשימת קישורים מומלצים, מפת האתר ומידע על יוצרי האתר.
אחרי שיהיה לכם את ההתנסות הזאת תוכלו להמשיך לחלק הבא (במידה ותרגישו מוכנים).

דבר חשוב בתהליך הוא צורת כתיבה.
חשוב לדעת לכתוב מההתחלה נכון, דבר שאתרים שמלמדים HTML לא מסבירים וחבל שכך, כי כתיבה נכונה תקל עליכם עריכות עתידיות ושינויים.
כתיבה נכונה מתבטאת בעמידה בתקן אותו הגדרתם לעצמכם, תקן שהייתי ממליץ לכם עליו הוא HTML 4.01, אותו בדרך כלל מלמדים המדריכים.
כלי עזר בנושא התקינות:

מה בנוגע להמשך?
למי שרוצה להמשיך אני ממליץ על CSS, ולאחר מכן על XHTML, מידע נוסף על השפות תוכלו למצוא כבר באתרים שהבאתי קודם לכן.

בהצלחה למתחילים, והמשך גלישה נעימה.

יום שישי, 18 ביולי 2008

מה שחשוב- המשתמש

לא מעט אתרים מתעלמים לחלוטין מהגולשים בהם, לא מעט אתרים שוכחים למה הם קמים, לא מעט אתרים לא דואגים לזה שהמשתמש יוכל לגלוש בהם, ואני שואל את עצמי, אם המשתמש לא מסוגל לגלוש באתר, אז מי כן?

בעיה בלא מעט אתרים היא חוסר היכולת של המשתמשים לתפקד באתרים האלו, המשתמש נכנס לאתר, מנסה להבין מי נגד מי, אבל לא תמיד מצליח, וזאת מהסיבה הפשוטה שהאתרים לא חושבים תמיד על המשתמשים, ולפעממים המשתמשים פשוט פורשים לאתר אחר באותו תחום, רק בגלל הסיבות הזאת.
אבל למזלנו, בוני האתרים, ניתן למנוע את הפרישה הזאת, בכך שנחשוב על הגולשים קודם לכן.

כאשר אתם מתכננים אתר, צריך לחשוב תמיד איפה אנחנו רוצים שהגולש ימקד את העין.
תחשבו על סיטואציה שכל האתר אפור משעמם, ואז הלוגו הצבעוני נוצר בפלאש, כאשר המון אפקטי תאורה, הברקות וכל אלמנט אחר מושך את עין הגולש, האם הגולש יצליח לקרוא את התוכן ולהתעלם מהלוגו המושך? אני לא בטוח.
מכאן ששילוב הצבעים באתר הוא נשוא ממש חשוב, והתוכן אמור להיכתב בצורה שיהיה קל לקרוא אותו.
קחו בחשבון שהרבה מעדיפים לקרוא תוכן בצבע כהה (כמו שחור) על רקע בהיר (כמו לבן), זה מצריך פחות לאמץ את העין, יחד עם זאת ניתן לשים גוונים בכותרות, ולהכניס את המשבצות הבהירות שמכילות את הטקסט לתוך בלוק בצבע כלשהו, כדי ליצור עניין.
בנוסף חשוב שלא יהיה ניגוד אלמנטים כאשר אלמנט מסויים מושך בהרבה מאחר, זה גורם לעין לקפוץ לאותו אלמנט, ומאוד מפריע לקריאה הסדירה.

בעבר נאמר לי שמשתמש נכנס לאתר, מסתכל בין 6 ל-10 שניות, ואז מחליט האם להישאר או להמשיך בדרכו.
חשוב יחד עם עיצוב שלא יציק בעין, כן להשקיע בעיצוב יפה, ולא רק באלמנט מסויים, אלא בכל האתר, כי העין בתחילה לא מתמקדת בדבר ספציפי, ובכל זאת אנחנו רוצים לגרום לו להישאר.
רצוי שהדף אליו הגיע המשתמש יכיל את התוכן אותו הוא מחפש, ככה הסיכוי שהמשתמש ישאר אחרי ה-10 שניות ולא יעזוב לפני שהן יגמרו.

עיצוב יפה תמיד רעיון טוב, אבל לא במחיר של מהירות הדף.
הרבה פעמים כשמגיעים לאתר שעולה לאט, פשוט סוגרים אותו ומוותרים, מהסיבה הפשוטה שזה בזבוז זמן יקר לחכות שכל דף יעלה, ואנחנו כבוני האתר צריכים לחשוב על ולא לבזבז את זמנו של הגולש.
הקפידו על דפים מהירים, שרת יציב, נסו להוריד כמה שיותר עומס מדפי האתר וכתבו על פי התקנים כדי שרוב העיוב יתרכז בקובץ CSS חיצוני שנטען פעם אחת אצל המשתמש ונשמר בזיכרון המחשב.
עדיף תמונת רקע קטנה שחוזרת על עצמה המון פעמים מתמונה אחת גדולה שכל הזמן משתנה ולוקח לה המון זמן לעלות.
אם מדובר בצבע אחיד במקום מסויים, שיקלו להשתמש ב-CSS ולא בתמונה.

משתמש שלא מצליח להשתמש בממשק האתר- יפרוש ממנו.
הקפידו כשאתם יוצרים ממשק שהוא יהיה ברור לשימוש, אל תעמיסו ביותר מידי פריטים ואל תציגו רשימה שלא נגמרת, זה מדכא לגלול בתפריט ענק ולראות שהסוף לא מגיע.
בנוסף רצוי ליצור מפת האתר, אליה משתמשים פונים כשהם לא בטוחים בתוכן האתר או בלאן הם יכולים להגיע.
ליצור ממשק באתר שהמשתמש לא מבין במטרה להיות חדשניים זה רעיון גרוע, כי אם המשתמש לא יודע לגלוש אצלכם באתר, אני לא יודע מי כן.

אתרים למטרות רווח כספי בעזרת פרסומות, מתכון לאתר כושל.
לא מזמן הייתה בגוגל תקלה שגרמה לכך שלגולשים מסויימים הדפים יטענו נורא לאט, בעקבות הפרסומות שהוצגו בהן.
חישבו כשאתם שמים פרסומות, איפה אתם שמים, כמה היא בולטת, האם היא מפריעה לעין, לגלישה, או לקריאת התוכן, ומה המחיר שתשלמו בגולשים עבור אותה פרסומת.
גולש שרצה ללחוץ על תפריט ולחץ על מודעת פרסומת יכעס יותר מאשר גולש שראה במודעה תוכן רלוונטי למה שהוא רוצה ולחץ כדי לקרוא עוד בעניין, חישבו על כך.

להתייעץ עם הגולשים בנוגע לעיצוב, אבל לא לעשות כרצונם.
בהרבה מקרים שואלים את הגולשים לדעתם בנוגע לעיצוב, זה אחלה, זה מצויין, אבל הגולש רוצה את מה שהוא מכיר, והוא לא מודע ליכולות שאליהן האתר יכול להגיע, ולכן לבקש ממנו ביקורת על משהו מוגמר זה מעולה, אבל לבקש ממנו רעיונות ולתכנן עבורכם ולעשות את כל מה שהוא מבקש יביא לכישלון האתר.
תחשבו שגולש לא בא מרקע שלכם, ואם הוא ראה שיש תפריט מסויים באתר אחר הוא יגיד לכם "תפריט כמו באתר X", ולא יחשוב על איך לשפר או מה לעשות מעבר, וזה בגלל חוסר ההכרות שלו.

הגולש הוא זה שמשתמש באתר, רצוי לזכור זאת ולהתחשב בצרכים מסויימים כשבונים, ולהתחשב בגולשים אצלכם.
הבאתי כאן טעימה מכמה דברים שחושבים עליהם בזמן פיתוח, ככה שאני ממליץ לעיין שוב ולהפנים.

המשך גלישה מהנה.

יום שני, 14 ביולי 2008

קהילת הפיראטים- אשמתם של המוכרים

עיינתי לאחרונה באתרים שאני רגיל להיכנס אליהם באינטרנט, ונתקלתי ב-2 מודעות ממש מעניינות:
1. פלסטיישן + צ'יפ במחיר זול במיוחד.
2. משדר סרטים אלחוטי (שמשתמש בפרסומות "מהיום לא צריך להמיר את הסרטים או לצרוב").
הפרסומות הזכירו לי נושא שרציתי פעם לדבר עליו, וזה התלונות של אנשים על פיראטים וכדומה.

סיטואציה מצחיקה ששמעתי עליה בעבר הייתה איש שנכנס לחנות משחקים ומבקש לקנות מכשיר להרצת משחקים עם צ'יפ, הסיטואציה כמובן נגמרה יפה כאשר הלקוח כועס ורוטן על זה שלא מוכרים צ'יפ בחנות משחקים (מעניין למה).
בכל אופן אם נסתכל על זה, אולי לא האיש שביקש את הצ'יפ אשם בפיראטיות, בכל זאת הוא הלך לבקש משהו שהיה מודע לו שמוכרים בהרבה חנויות, כמו המודעה שסיפרתי לכם בתחילה, ככה הוא חשב שזה דבר לגיטימי וחוקי לגמרי.
אם המוכרים והאתרים ברשת מעודדים פיראטיות, אז אנשים לא רואים בזה דבר נוראי, או משהו שיש להימנע ממנו, הם רואים בכך דבר יומי, פשוט, ואפילו משהו שמקבל תמיכה.

בעיית החוקיות של נגמרת לצערי בפיראטיות, בעיה מוכרת לא פחות היא פגיעה בזכויות יוצרים, שהיום לצערי המצב מתרחש ללא הפסקה.
בין בעיות הפגיעה זכויות יוצרים היותר נפוצות ניתן כמובן למצוא את הורדת זכויות יוצרים, והיום ניתן לראות בשפע אתרים שמשתמשים בעיצוב של מישהו או במערכת מוכנה ופשוט מוחקים כל עדות לזכויות היוצרים, בלי לדעת בכלל שברגע זה הם גנבו למישהו רכוש פרטי ועליהם לשלם על כך.
גם בעייה כמו גניבת תמונות קיימת, ואנשים לוקחים תמונות מאתרים בלי להיות מודעים לעניין שהתמונות שייכות לאתר מסויים (אם בכלל), ואין זכות לקחת או להשתמש בתמונות ללא רשות האתר (ובטח שלא בלי לכתוב מאיפה התמונה מגיעה).

במצב בו האתרים ברשת, החנויות, ורשויות האכיפה לא מייחסות חשיבות לנושא של פגיעה בזכויות יוצרים או של פיראטיות, אין ספק שגולש ממוצע, שרגיל מגיל קטן שמותר לו, לא יבחין בכך שזה לא מקובל לקחת משהו של מישהו אחר בלי תשלום.
אכן מאכזב, וחבל שכך, כי אנחנו כקהילה משומה נותנים גיבוי ומאפשרים לזה לקרות.

איך אתרים מתמודדים עם הבעיה?
מלבד האתרים שתומכים בנושא ומעלימים עין, יש גם אתרים שמנסים להתמודד עם הבעיה המוכרת.
אחת מהשיטות הנבזות יותר והבעייתיות היא הצקה למשתמש, ע"י חסימה של מקשים מסויימים, חסימה של סימון תוכן, לא לאפשר למשתמש להגיע למקור, ולהכריח אותו להפעיל את ה-JS על מנת לצפות באתר, כל אלו באים על מנת לעצור משתמשים זדוניים מלגנוב, אבל בינינו, זה רק מעקב אותם ומבריח את אלו שאין בכוונתם לקחת ללא רשות תוכן מאתרכם.
אפשרות נוספת היא ניסוח תקנון אתר והעלת המודעות של הגולשים בעניין, אני לדוגמא נתקלתי בזכויות יוצרים רק בגיל מאוחר, כאשר באתר של משחק רשת הופיע תקנון שכתב בנוגע ללקחת תמונות, ובכל מה שקשור ליצירת אתרים ותוכן לאתרי קהילה תמיד חזרו על הנאמר ונתנו קישור על התקנון, מה שחייב אותה בנקודה מסויימת לקרוא אותו.
יצירת תקנון אתר, הגנה על תמונות בעזרת זכויות יוצרים ודאגה שלקהילה יש מודעות לעניין עוזר לתרום להגנה על האתר, מעבר לכך זה כבר אנשים שגונבים בזדון וצעד כנגדם יאלץ שימוש בעורך דין ופנייה לבית המשפט.

דבר נוסף שניתן לעשות הוא הפעלת כוח על רשויות החוק, אבל זה כבר יותר עבור חברות הסרטים והמוזיקה, ובכך לדאוג שמודעות כמו אלו שנתקלתי בהן לא יופיע שוב.
גם דאגה לכך שאתרים שמאפשרים הורדו יתבעו וירדו מהרשת זו אפשרות, ומלחמה באתרים הגדולים בעלי הכוח והממון להעלות תוכן לא חוקי תביא להפלה של האתרים היותר קטנים הנשענים עליהם.

עד כאן להפעם, המשך גלישה מהנה.

יום שישי, 11 ביולי 2008

תקני הקידוד באינטרנט בעולם המודרני

זוכרים את המאמר שסיפרתי לכם עליו שיתפרסם ב-K קידום אתרים? הוא הגיע ביום שני (עקב שפרסמתי באותו תאריך כבר רשומה, אז חיכיתי להיום בשביל לפרסם את הבשורות).
אומנם הם השמיטו חלק גדול מהתוכן של 2 הפרקים הראשונים, אבל הם פרסמו אותו.

[המאמר - פרק המבוא שהשמיטו (החלק שאני מציג בא אחרי החלק שמוצג במאמר)]
ברגע זה לא רק שהקידוד והתקנים של ארגון W3C (ראו פרק הבא) הופכים לחשובים, אלא לבלתי נמנעים, ומי שלא יתחשב בתקנים אלו כבר עכשיו ישלם (מכיסו) על כך ביוקר.

אולי זה הזמן להכיר את תפקיד המקודד, האדם שאחראי למבנה התקין של קוד האתר ולמראה אותו רואה המשתמש.
המקודד הוא זה שמכיר את התקנים ואת שיטות הקידוד ומטרתו היא להביע את העיצוב בעזרת בנייתם של מסמכי אינטרנט ושמירה על התקנים.
בחברות גדולות התפקיד הזה בא בנפרד מהמעצבים ומהמתכנתים עצמם, ויש דרישה למקודדים המתמחים בתחום זה.

במאמר הבא אני הולך לתת מידע על W3C ולמה כדאי להכיר את הארגון, לסקור כמה מהתקנים הנפוצים, להתייחס לשיטות הקידוד העיקריות, לספר בפשטות על גליונות עיצוב מדורגים, להתייחס לקידום ולספק לכם המון חומר למחשבה, אז כדאי שתישארו בפוקוס.

[המאמר- פרק שני חלקים שהשמיטו (החלק שאני מציג בא אחרי החלק שמוצג במאמר)]
השאלה שעולה היא בעצם למה להשתמש בתקנים ש-W3C יצרו, התשובה לכך פשוטה:
  1. תאימות דפדפנים- כתיבה על פי התקנים נותנת אחידות ברמה גבוהה בתצוגת האתר בין הדפדפנים שונים, ובהרבה מקרים גם דפדפנים שלא תומכים בתקני W3C יציגו את האתר כראוי.
  2. מנועי חיפוש- כתיבה על פי התקנים גורמת לנגישות טובה יותר על ידי מנועי החיפוש, ולכן הדירוג אותו יתנו המנועים יהיה טוב יותר.
  3. בעלי מוגבלויות- הדפדפנים של בעלי המגבלויות מכירים רק את התקנים, וכאשר מעל 10% מכלל הגולשים בעולם משתמשים בדפדפנים לבעלי מוגבלויות, לא כדאי לפספס את האפשרות להתאים את עצמנו אליהם.
קיימות סטיגמות מסויימות בנוגע לאתרים הכתובים בתקנים.
סטיגמות ידועות הן: אתרים תקינים מוגבלים מבחינה גרפית, לבנות אתר על פי תקן עולה יותר והסטיגמה הידועה על כך שרוב המשתמשים בעולם גולשים ב- Internet Explorer ולכן אין צורך בתקנים.
סטיגמות אלו אינן נכונות, התקנים באים לתמוך ולשפר את היכולות הגרפיות של האתר ולא לגרוע מכן, לבנות אתר לפי תקנים הוא לא יקר יותר כיוון שלא צריך להתאימו לדפדפנים השונים לכוד, ובנוגע לכך שרוב המשתמשים באינטרנט גולשים ב- Internet Explorer זה נכון, אבל כמו שציינתי בדף הקודם הכמות של אלו שמשתמשים בדפדפנים אחרים היא לא קטנה כמו שנהוג לחשוב ואי אפשר יותר להתעלם מהם.



עכשיו, כשפרסמתי חלקים שהשמיטו ולדעתי חשובים, אפשר לתת לכם קישור למאמר:
מאמר - תקני קידוד באינטרנט בעולם המודרני

אני מקווה שתעיינו במאמר ותמצאו אותו ענייני.
המשך גלישה מהנה.

יום שני, 7 ביולי 2008

פיתוח אתר בעזרת CSS

לצערי גיליתי שהמון מקודדים שונים לא יודעים להסתכל על CSS בזווית הנכונה, לא שולטים ב-CSS ברמה הדרושה, והרבה פעמים לא חושבים רחוק בעזרת מה ש-CSS באמת מאפשר לעשות.
תקראו לזה מוצא אחרון, תקראו לזה חוסר ברירה, אבל הגיע הזמן לדבר על איך ללכת לעבוד מול CSS.

*המלצה לפני* לאורך כל התהליך הכי חשוב זה ראש פתוח, אם יש לכם דעות קדומות אתם מהר מאוד תרגישו שמשהו מגביל אותכם.

הערה שחשוב לי להדגיש: אני לא יכול להגיד לכם בדיוק איך לבנות, מה לעשות וכמה, הידע שלכם וההכרות עם CSS ממש חשובים פה, והדמיון שלכם הוא זה שיכתיב את הגבול, ובגלל שכל אתר הוא מקרה בפני עצמו, אי אפשר לתת לכם מתכון לקידוד אתרים ועיצובם בעזרת CSS.

החלק הראשון של העבודה הוא מול הלקוחות, או מול עצמכם, כאשר אתם צריכים להבין בעצם את צרכי האתר, את ההעדפות בנוגע אליו, להחליט ולגבש מושג מה הוא אמור לספק, ולחשוב על הלקוחות והגולשים באתר, בכל זאת אתם בונים בעיקר בגללם.
אחרי שיש לכם בראש תכנון, יש לכם משהו שגיבשתם ואתם רוצים להתחיל לעבוד, אתם קמים מהמחשב, ומתחילים לחפש נייר בבית.

כן, שמעתם אותי נכון, נייר של מדפסת אפילו, משהו שתוכלו לצייר עליו את הסקיצה והמראה הראשוני של האתר, בהנחה שאתם ריאלים מספיק.
המראה של האתר אמור בעצם לשרת אותכם לאורך זמן (אלא אם המראה נבנה בשביל להחליף, אבל אז בדר"כ לא משקיעים בסקיצות כמו שמשקיעים במראה תמידי), ולכן יש להתחשב בגורמים כמו קידום אתרים, ממשק המשתמש, נוחות, התמצאות מהירה באתר, ועוד כל גורם שניתן לקחת בחשבון ורק עולה לכם בראש.
נכון שנייר זה ביזבוז הרבה פעמים ולפעמים לעשות מהראש זה יותר מעניין, אבל כשיש לכם תכנון העבודה תיהיה יותר חלקה, וככה גם תוכלו לפנות לשלבים הבאים בצורה הכי חלקה.

בגלל שהמאמר לא עוסק במעצבי פוטושופ, אתם תאלצו לסלוח לי על ההתעלמות המוחלטת מהתוכנה המדהימה או מכל תוכנת עיצוב אחרת, אבל לפנות אליהם עם סקיצה או להכין אחת איתם היא רעיון טוב, רק שרצוי לדאוג שהמעצב לא מעצב בשביל היופי בלבד, והוא מבין בנושאים האלו.

לאחר שיש בידכם מבנה של עיצוב, ואת התמונות הדרושות (כאשר אם מדובר בתמונת רקע, היא תיהיה כמה שיורת קטנה, כאשר אתם לוקחים בחשבון שה-CSS יחזור עליה שוב ושוב בציר מסויים ובכך יחסוך לכם תמונה אחת גדולה שנטענת לאט), הגיע הזמן לשלב של התגיות, שלב ה-HTML.
למרות שאחד הדברים הנחמדים הוא לחתוך לטבלה בפוטו ולתת לו לעשות את העבודה, זו אחת הדרכים הלא יעילות שקיימות בפיתוח אתרים, עליכם ליצור הכל בעצמכם, כאשר אתם נותנים לכל אלמנט את התגית הדרושה לו:
תגיות ה-H (כגון: h1 עד h7) עבור כותרות, b עבור טקסט מודגש, יצירת רשימה עבור תפריט קישורים וכדומה.
אל תדאגו בשלב הזה בגלל מבנה או בגלל עיצוב מעצבן של אלמנט, מתקנים את זה בשניות, ומה שחשוב כרגע זה רק שיהיה מבנה נוח.

שיטה מוכרת לחלוקה של התוכן והתגיות היא כזאת:
תחת ה-body יש div גלובאלי, אליו נכנסות שאר התגיות, בתוך ה-div יש חלוקה של תגיות לפי מיקום, אם זה נניח אזור עליון שנפרש על כל ה-div הגלובאלי, מתחת חלוקה של 2 divs אחד לצד השני, ואז div תחתון שנפרש כמו העליון.
בעזרת החלוקה של תגיות לפי מיקום אנחנו מקבלים את מבנה האתר בעצם (המבנה שתיארתי במקרה הזה דומה למבנה של הבלוג שלי).
תחת התגיות על פי מיקום אנחנו ממקמים את התוכן בהתאם לתכונות שנתנו לו, נניח h1 אנחנו נכניס ל-DIV העליון שנמצא בגלובאל ונכתוב את שם האתר, ובעצם כעת אנו נחלק את התכנים לפי המיקום המתאים.

לאחר שיש לנו חלוקה, מגיע החלק המעניין, וזה הורדה של תכונות מיוחדות בעזרת CSS, אנחנו ניתן padding:0 לאלמנטים, ונגרום למסגרת החיצונית גם להתאפס, לרשימות אנחנו נוריד את התכונות המיוחדות, ונגרום לאלמנטים להיות כמו כמויות של טקסט.
לאחר שהורדנו מכל האלמנטים את התכונות המיוחדות, אנחנו יכולים לקבוע את ה-body על ידי ה-CSS, שישפיע על גודל הטקסט, כיוון וכדומה.

לאחר שהגדרנו דברים בסיסיים מתחיל הכייף, כאשר יש לכם סקיצה מול העיניים, אתם מתחילים לגרום לאלמנטים לזוז ולשנות את מיקומם, כאשר רצוי במהלך כל הבניה להגדיר כמה שפחות אלמנטים כאבסולוטיים (בכל זאת, אנחנו רוצים ליצור מראה דינאמי).
לאחר שאנחנו מקבלים מבנה דומה לדף, מתחילים לתת ערכים כמו צבעי רקע, צבעי טקסט, מסגרות, וכל תכונה בה נחשוק.
אם נראה חזרה על משהו מסויים ניצור class שמגדיר את הדבר החוזר, ואז ניתן יותר מ-class אחד לאלמנטים מסויימים.
בעזרת עבודה וניסיונות עם CSS ניצור משהו כמה שיותר קרוב לסקיצה שלכם, כאשר רק הדמיון והידע שלכם ב-CSS הם אלו שיכולים לעזור לכם.

לאחר שסיימתם להגיע כמה שיותר קרוב לסקיצה, ואתם בטוחים שסיימתם לעבוד על העיצוב, עובדים בין הדפדפנים ובודקים אם יש הבדלים בתצוגות, אם כן מנסים להעתיק את ה-CSS וליצור תיקון לאותו דפדפן, בדר"כ כאשר העבודה נכונה ולפי התקנים השינויים שתבצעו ישפיעו על התאימות של דפדפנים נוספים ובכך תיצרו לאט לאט קוד שיתמוך בכל הדפדפנים באותה צורה.

לאחר שתיקנתם את כל ה-CSS, וסיימתם לעצב את האתר, אתם רשאים להמשיך לשקוד בפיתוח האתר.

אני מאחל לכולם בהצלחה, והמלצה קטנה: כשאתם משתמשים ב-CSS, תנסו לחשוב מחוץ לקופסא.

יום שישי, 4 ביולי 2008

האח הגדול שומר עליכם

זה התפרסם לא פעם אחת ברשת, ולא פעמיים, עשרות דיונים בנושא וביקורות, אבל השינוי הפעם פשוט גורם לי לדחות פרסומים אחרים שהיו לי, שחלקם כנראה יאבדו בקרוב את הרלוונטיות, ולהביע את דעתי בעניין הנוראי הזה ששוב עלה בחוסר היגיון מוחלט ומציג באופן כל כך ניכר את הצד המכוער של הפוליטיקה וכוחה של הכנסת.

מי שלא שם לב, אנחנו בקרוב נחייה באיראן, כאשר הממשלה תקבל את היכולת לשלוט על תכני האינטרנט, ומי שירצה לפתור את עצמו מן היכולת יכנס ל"רשימה שחורה", רשימה מיוחדת של אנשים שסירבו להגבלות אותם מציעה הממשלה כברירות מחדל.
ז"א שבמקום לשמור עלינו האזרחים, המדינה תשלוט על תכני הפרסום ותעשה עמקב אחרי הרשימה השחורה כדי לדאוג שאלו לא מוצאים את האמת.

אולי זו ביקורת מוקצנת על מה שעשה השר אטיאס, השר היחידי שנאלצתי לזכור את שמו, אבל באיזו זכות הם שולטים במה שאנחנו נגלוש?
עבור מי שלא מעודכן, אריאל אטיאס ממפלגת ש"ס הציע חוק צינזורה לאינטרנט "למען שמירה על הדור הצעיר", שמטרתו היא צנזורה של אתרים לא ראויים (תכף אני נכנס לעניין) מפני עיני הילדים, כאשר מי שרוצה לא להיכלל בצינזורה צריך להגיש את הסתייגותו בנפרד.
ממבט ראשון החוק בהחלט מספק את מטרתו ויהיה מי שישגיח עלינו, מצד שני, אלו שיבחרו לא להיכלל בחוק הנבזה יכנסו ל"רשימה שחורה" של אנשים שמתנגדים לצנזורה, ובכך מאפשרים לממשלה ביקורת ישירה עליהם.

אני מספר זאת כי לאחרונה הסכים השר להתפשר על מי שיקבע מה זה לא ראוי, ובמקום נציגי משרד התקשורת, יכנסו נציגים בעלי רוב מהציבור מתחומי האינטרנט, רווחת הילד והטכנולוגיה.
בנוסף שוקלים שוב כיצד יכנסו לרשימה, אבל עדין העניין של להיכנס לרשימה כברירות מחדל בתנאים מסויים לא הוגן ומגביר את ביקורת הממשלה.
ש"ס דוחקים בהוצאת החוק כמה שיותר מוקדם (ההצעה עברה בקריאה ראשונה).

ניתן לפתור את המחלוקת בנושא ואת הפיקוח של הממשלה על האזרחים על ידי מתן אפשרות הפוכה:
הכניסה לרשימה תעשה רק על ידי ביקוש זאת בידי קהל הצרכנים, והרשימה לא תכיל את מ שמבקש לא להיות תחת הפיקוח הממשלתי, אלא את מי שכן.
למעשה, זאת הצעה הפשוטה ליישום, לפיקוח, ושלא פוגעת בזכויות האזרח ולא מאפשר לממשלה מעקב כמו שההצעה הנוכחית מאפשרת.

מי שמחבר להצעת החוק הזו את איסור הפירסום ושליחת ספאם באמצעות הדואר הרגיל, הדואר האלקטרוני והטלפון, מקבל מדינה ששולטת בתקשורת בין האנשים ומצנזרת כל העולה על רוחה.
אולי זה קצת סילוף של הדברים, אבל אנחנו בדרך הנכונה לכיוון איראן.

המשך גלישה חופשית... לפחות עד הוצאת החוק.