יום שישי, 3 באוקטובר 2008

הילד שצעק "תקנים תקנים"

דני, מעדן שוקולד שכולנו מכירים מילדותינו, הופץ מאז ומתמיד ב-2 גרסאות, האחת המעדן שציינתי ("דני"), והשני באדי, שהיה עבור הדתיים והיה כשר למהדרין.
ההפרדה הזאת השתנתה וכיום ניתן למצוא על קופסאות השוגי איזה תוכי מחזיק סקטבורד, לבוש מגניב, ולידו כתוב באותיות חגיגיות 'בהשגחת בג"ץ', כאשר לא חסכו מאיתנו כלום ומאחורה אפילו מצויר ילד חייכני, בעל כיפה שחורה מתנדנד על חבל.
המגמה כאן ברורה, לפנות לקהל רחב יותר, ולספק סחורה ליותר אנשים, כאשר הגימיק שעומד מאחורה כולם שווים.

בין אוכל לתקנים
מי שטעה כל ההקדמה הזאת לא נועדה לגרות אתכם או לעשות לכם תאבון, ובטח לא בשביל שהמשפט "תעזבו שניה אתה עוגה בצד" יהיה לגיטימי, ההקדמה באה לדבר על מצב החברה שלנו, שחלק ממנה זה ציבור הגולשים, המפתחים, ובעלי העסקים, שגולשים באינטרנט, משתמשים בו מידי יום, ומודעים יותר ויותר לכך שקיימים תקנים.
אולם, ברגע שתשאלו אותם מי ממציא את התקנים האלו תגלו שרובם לא יודעים לענות (כן, זה W3C, אבל אתם קוראים את הבלוג אז ברור שתדעו).

המודעות לדפדפנים השונים עלתה עוד במלחמת הדפדפנים הראשונה, כאשר מייקרוסופט ונטספייק נלחמו בכל הכוח על השליטה, ואנשים בחרו באיזה אתר לתמוך ואפשרו קישור להורדה של הדפדפן האהוב עליהם, עליו פיתחו את האתר.
כמובן שהיו את האנשים ההגיוניים שעשו הכל כדי לתמוך ב-2 הדפדפנים, ואכן הייתה מגמה וניסיון ליצור שוויון, אבל כאשר נטספייק נפלה מהר מאוד אנשים תמכו אך ורק בדפדפן הבלתי מעורער אקספלורר.

הילד שצעק זאב זאב
הסיפור המוכר זאב זאב, בו ילד צועק, עד שלאנשים נמאס והם מחליטים לא להתייחס, דבר שגורר אחרי זה לאכילת כל הכבשים, או לפחות לעזיבתם של אותם גולשים.

המון אנשים מכירים את התקנים, אך לא מבינים כלום בהם, ובכל מקום שניתן תמצאו שלל תגובות של "האתר לא תקין", "האתר לא תומך", ו"האתר לא תקין ולכן לא מציג לי אתה סרטון ב-Firefox שחבר שלי התקין אצלי", כאשר בין התמיכה בדפדפנים השונים ובפלטפורמות השונות לבין תמיכה בתקנים אין תמיד הכרח.

תמיכה בתקנים זאת אומרת ללכת לפי החלטות של הארגון W3C, ארגון נחמד שהחליט להכריח את הדפדפנים להציג את האתרים באופן שווה, אבל בלי הצלחה יתרה.
תמיכה בדפדפנים ובפלטפורמות שונות זאת אומרת לבדוק את האתר שוב ושוב, וכמה שזה נשמע מתיש וארוך אין ברירה, עד שמגיעים להתאמה מושלמת, או לפחות לאחת שקרובה לה.

כמובן שהכי טוב זה לשלב, ואת האמת? יש סיכוי גבוה שאם תמכת בתקנים האתר יוצג כמו שרצית ברוב הדפדפנים.

IE צריך חיזוק
אני מניח שברגע שאינטרנט אקספלורר יכנס לקבוצת התמיכה הוא לא ישמע "IE, אנחנו אוהבים אותך", אבל בכל זאת חייבים לציין שזה דפדפן מצליח, ועד היום מספר לא מבוטל של אתרים, ואולי אפילו הרוב המוחלט, תומכים רק בגולשי IE (גם הם לא חשבו שגרסה 6 ו-7 יהיו כל כך שונות).

מי שניסה להתאים את עצמו לאקספלורר 6 ומטה גילה שלפעמים הערה שרק IE קורא היא הפיתרון המועדף, בגלל שיותר קל להסתדר ולעבוד מול 7 שבמידה מסוימת תמך בתקנים ולפחות התאמץ לפתור כמה באגים שהיו באחיו המתבגרים.


בעלי האתרים, סגרו אוזניכם
בעלי האתרים ששמעו את קריאות המשתמשים אך שרצו רק ראו כבשים שחורות בשם אקספלורר החליטו לוותר על דעת המשתמשים, כי רובם כרגיל צעקו מתוך חוסר הבנה.
אבל האם היה כדאי להם? אני בכלל לא בטוח בכך, בגלל שלפיתוח בעזרת תקנים יש היתרונות (אכן), ולהפסיד אותם יכול להיות רעיון לא מוצלח במיוחד.

דוגמא יפה היא המהירות של עליית הדף, ויבואו כמובן אנשים שיגידו שעדיף לפתח אתר בעזרת תוכנות, להשתמש בטבלאות ולא לתמוך בתקנים אבל ככה זמן הפיתוח יהיה מהיר יותר, אבל הם לא תמיד חושבים על הטווח הרחוק, שאומר שהם יוכלו לשכור שרת זול יותר, שיהיה יציב יותר כי המשתמשים צריכים פחות תעבורה.
כמובן שגם בפחות תעבורה יבואו אותם אנשים וגידו שבעידן ה-10 מגה אינטרנט אין לתעבורה משמעות, אבל בינתיים נראה שמנוע החיפוש גוגל התחיל להתחשב בזמני עליה (לא בטוח כמה השמועה נכונה), וחוץ מזה ממתי שרת יציב יותר ופחות תעבורה היו לא הכרחיים?

בשורה התחתונה
הרבה אתרים גדולים הפנימו, אבל לצערי יש לא מעט אתרים שהחליטו שלא:
תמיכה בתקנים הינה היתרון חשוב, ויחסוך לכם מידי יום צעקות בפול ווליום האומרות "תקנים תקנים" ללא הרף.
תמיכה בדפדפנים שונים ופלטפורמות מאפשרת נגישות של יותר אנשים (ולקוחות פוטנציאלים - בכל זאת הם אלו שהיה להם ראש פתוח להחליף את הדפדפן ברירות מחדל אקספלורר שבא במערכת ההפעלה, ולהתנסות בדפדפן אחר) לאתר.

המשך גלישה לא אדישה לכולם.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מעניין מאוד, תמשיך ככה...

אנונימי אמר/ה...

סחטיין איתי, אחלה פוסט :-)