יום שני, 13 באוקטובר 2008

תואר בתוכנות לבניית אתרים

לפתח אתר אף פעם לא היה דבר קל, אם זה להכיר את כל השפותה דרושות, אם זה להשיג שרת, דומיין, מסד נתונים, לאחר מכן לבצע התאמות, לעבוד על פי כללים משתנים, להישאר תמיד מעודכן, לתקן שגיאות, לתמוך בכמה שיותר לקוחות, זמן דף הופך פתאום להיות חשוב, התוכן חייב להיות מקצועי... אלו ועוד עשרות שיקולים עומדים לפי מפתח אתר שהחליט לבנות אתר תמים, אז למה לסבך?

עורכים, והרבה מהם
אף אחד לא באמת אוהב להסתובב בין עשרות או מאות שורות ב-Notepad ולחפש שגיאת תחביר פשוטה, אבל זה מה שנאלצים לעשות, ולעיתים זה מתיש במיוחד.
לכן החלטתי לחפש עורך PHP (שמשלב בדרך עוד כמה שפות), שיאפשר לי לנהל את הפרוייקטים שלי בצורה מסודרת, אבל אף אחד לא סיפר לי לפני כן שצריך דוקטורט.

בתחילה מצאתי את עצמי מול שמות רבים של תוכנות, כאשר הקלות ביניהם הם ה-Notepad ממנו החלטתי להיפרד, והתוכנה Notepad++ שאמורה להוסיף קצת צבעים לעיניים, אבל אם כבר החלטתי לשדרג, אז למה לא ללכת על גדול?
מכאן עברתי לשלל תוכנות ועורכים, כל אחת מהן הציגה את עצמה בתור תוכנה שתספק לי כל מה שאני צריך, ויותר מזה, כנראה הרבה יותר, אבל בין שלל התוכנות, אחת תפסה את עיני.

phpDesigner 2008
הדבר הראשון ששמעתי עליה היה שהיא כמו ויזואל סטודיו, מיד הנחתתי על הגולשים המסכנים מגוון שאלות, כאשר התשובות הסתכמו בכן או לא, ולא השאירו עלי רושם, ועל כן, החלטתי שאם המשתמשים לא יצרו את הרושם, האתר הראשי יצור.
נכנסתי לגוגל ומיד הרצתי חיפוש על התוכנה, מה שנתן לי כתוצאה ראשונה את אתר הבית (כנראה תוכנה פופולארית), ויחד איתו המון מידע על התוכנה.

במבט ראשון באתר הבית התוכנה בהחלט נראת נחמדה, ונראה כי phpDesigner עושה את העבודה שלשמה היא נועדה, אבל לי כנראה זה לא הספיק, ולאחר קריאה יצאתי מהאתר של התוכנה בלי דין וחשבון.

נסה זאת בעצמך
כנראה יש דברים בלתי נמנעים, ותוך יומיים שוב המליצו לי על התוכנה, הפעם המלצה יותר חמה, שכללה תמיכה ומישהו שיתקין איתי בו זמנית והיה לו ניסיון עם עורכים שונים בעבר (מי מסוגל לסרב לזה).
מחיר התוכנה 25 אירו, אבל ניתן להורידה ל-21 יום ניסיון, אז למה לא?

מיד עם ההתקנה התבקשתי למלאות פרטים שכללו שם פרטי, חברה (company), דואר אלקטרוני (כנראה עבור עידכונים), וסיריאל קוד.
מי שבוחר לשלם ימלא את השלב, מי שלוקח בטא יבחר פשוט להיכנס לתוכנה ולעשות זאת אחר כך.

התוכנה ממבט ראשון נראת ממש ידידותית, אך ממבט שני מצאתי את עצמי מול באטה למערכת של חלליות קרב, כאשר המון כפתורים, ולא ברור מי נגד מי ולמה, וככל ישראלי מוצלח החלטתי לוותר על מדריך ההוראות ולעבור לשימוש באנגלית הישראלית שלי.

פתיחת קובץ - התרשמות ראשונית
זה לא היה מסובך במיוחד, לחיצה על "פתיחת קובץ קיים" (למי שטועה, אני מתרגם ישירות לעברית, אבל אין חבילה בשפה העברית של התוכנה) ובחירת קובץ פתחה לי מיד את אותו הקובץ בתוכנה, כאשר לקוד הקיים נוספו מגוון צבעים שאיפשרו זיהוי של מי נגד מי, ואיזה חייל צריך לשלוח לשדה הקרב כדי להביס את האויב.

אבל כמתכנת מצוי מיד החלטתי שצבעים לא הספיקו לי, וכדי לבחון עד כמה התוכנה מתוחכמת ניגשתי מתחת להגדרה של אחת המחלקות והתחלתי לרשום את המשתנה המכיל אותה, ואז שעברתי לרשימת שם הפונקציה הוצגו לפני הפונקציותה קיימות במחלקה והצעה כיצד למלאות את המשתנים אותם אני מעביר בפונקצייה.

מה אתה מעדיף?
מתוחכמת ככל שתיהיה, התוכנה לא השאירה בי עדין דיי רושם, והחלטתי לגשש בין ההגדרות כדי לראות מה באמת היא מאפשרת לי, וכמה ניתן למתוח את הגבול.
מיד עם פתיחת האפשרויות יכולתי להגדיר ככל העולה על רוחי, וההגבלות היו מעטות ביותר:
החל מקידוד תווים, ומה לעשות בתפריט ההתחלה, ועד לפרטים הקטנים כמו צבע או השלמה אוטומטית אותה אני רוצה, ובדרך אפילו לבחור את התקן בו אני כותב (לצערי לא קיים XHTML1.1, אבל התקן דומה לתקן הנוקשה של XHTML1.0, מה שמאפשר בקלות לעקוף את הבעיה).

בין האפשרויות מצאתי אפשרות יעילה במיוחד של לחבר את העורך לשרת PHP שממוקם אצלי במחשב, ואף בעזרת התוכנה להפעיל את יישומי השרת, לכוון את ה-DEBUG לעבוד על פי ההגדרות המוצבות באותו שרת, ואפילו לצפות בדף הישר מתוך העורך, והכל על פי השרת שממוקם אצלי במחשב וכבר מוגדר להעדפות שלי.

לדבר בכמה שפות
מתברר מהר כי מה שטוב לבני אדם טוב גם לעורך מקצועי, והעורך מסוגל להבדיל בין מספר שפות, ולצבוע את התוכן של הדפים בהתאם.
אבל האפשרות הזאת הייתה פחות מה שקרץ לי, ואפשרות מעניינת התגלתה לדעתי כיותר ריאלית, והיא יצירת תבניות:
בהרבה תוכנות ניתן להגדיר תבנית ראשית לקובץ, או ליצור קובץ חדש, אבל כאן יכולתי לבנות תבנית לכל סיומת כרצוני, ואף לתת לתבנית שם ובכך ליצור דפים על פי המטרות שלהם, בלי לבנות כל פעם את כל התבנית מחדש, בידיעה שמאלא אני הולך לחזור על תבנית זו שוב ושוב.

ניהול פרוייקטים, גם בקבוצות
אבל האפשרות פתיחת דף עם תבניות מתגמדת לעומת האפשרות של פתיחת פרוייקט, כאשר ניתן לבחור את כתובת הפרוייקט, את התיקייה בה זה ישמר ואז לעבוד עם כמה קבצים במקבלים, כשהתוכנה מזהה את המחלקות שלך ומציעה לך את ההשלמות האפשריות.

האפשרות של הפרוייקטים נשמעה לי יעילה, אבל אז החבר שהתקין יחד איתי את התוכנה החליט לספר לי על SVN, אפשרות לניהול פרוייקטים בקבוצות, הצגת מקור והדרך הטובה ביותר לנהל קבוצה סביב פיתוח אתר.
אבל זה לא בא בקלות, נדרשתי להתקין TortoiseSVN, תוכנה שאמורה ליצור קשר עם השרת לפי מה שהבנתי, ושניתן לחברה לתוכנה phpDesigner, אבל בין זה לבין לפספס את האפשרות של ניהול פרוייקטים מקיף אין ממש התלבטות, ולאחר ריסטרט וגילוי כי ההגדרות שלי נמחקו ועשייתן מחדש ובצורה יותר מבוקרת שוב הכל פעל 0והפעם שמר לי את ההגדרות).

על קצה המזלג
מכל האפשרויות שהצגתי עדין לא התייחסתי אפילו למעט הכפתורים שקיימים בתוכנה ולאפשרויות, ובין תמיכה באינטרנט לפקד לא ברור ועד כמעט בניית אתר בעצמה, התוכנה מציעה מגוון אפשרויות ושלל דרכים להקל על העבודה שלכם בפיתוח האתר, וכנראה שיש לי עוד המון להבין בה, בעיקר איך מפעילים בה את תוכנת ה-SVN ומתחילים לשתף אחרים.

האם אני אדבוק בה? ימים יגידו, ובינתיים ההתרשמות שלי ממנה דיי חיובית.

חג שמח וגלישה נעימה,
ומי יתן ולא תצטרכו את הדוקטורט בשביל לבנות את האתרים שלכם.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה, אני תמיד אוהב לקרוא סקירות של תוכנות :)

אולי אפשר להוסיף תמונת מסך או שתיים וגם קישורים לאתרים של התוכנות.

שרה אמר/ה...

כן, בהחלט פוסט מושקע :)