יום ראשון, 7 בספטמבר 2008

עובדים ולומדים - אל תצאו פראיירים

אף פעם לא תשמעו תלמיד שאומר כמה זה טוב, ואני כנראה לא אהיה הראשון, אבל אם חושבים על זה יש לתלמידים היתרון עצום שלמבוגרים אין (ולא טורחים להפסיק לקטר על זה): יש לנו זמן (!), גם אם נראה שזה גובל בשקר, אבל כמה פעמים אמרנו אין זמן ולמעשה ישבנו עם חבר וראינו טלוויזיה?

אז כן, אין לנו חשבון חשמל, אין לנו שכר דירה, וכסף תמיד אפשר לבקש מסבא וסבתא, ובכל זאת הרבה פעמים אנחנו מחליטים לעבוד ולקבל כסף, כדי שתמיד נוכל לבזבז אותו בכייף על משהו (אף אחד לא באמת חוסך את זה לעתיד, כמו שאמרתי, יש לנו זמן).

*בהשראת המאמר טיפים לעבודה ולימודים ביחד*

ההורים לא רוצים לתת לי כסף לג'ינס!
כן, סביר להניח שכרגע הגעת לקו האדום אצל ההורים, במדיה והיה כזה, והחלטת לחפש עבודה, אם זה בשביל לקנות ג'ינס חדש, חולצה יפה, או סתם בשביל להסתובב בין חנויות נעליים, אבל החלטת שאתה זקוק לו, צריך אותו, ואין מצב שתוציא מההורים עוד גרוש בזמן הקרוב, זה בהחלט זמן טוב לשקול לעבוד.

ולמען אלו שהתבאסו, גם כסף לרישיון או למשלחת לפולין זאת מטרה בהחלט נעלה בשביל לעבוד, אז הגיע הזמן לאסוף את עצמנו ולבחור מקום עבודה.

עבודה במקומות מסודרים - שלא ירמאו אותכם
כן, רבים מאיתנו בחרו לעמוד בקופה באיזה סניף מקדונלדס ולהקריא למיקרופון את ההזמנות למרות שזה בדיוק עניין של שניה להסתובב ולהגיד לאדם שמאחוריך מה הם בדיקו רוצים בלי שהוא יצטרך לנחש מה נאמר במיקרופון בעל האיכות הירודה.

בכל מקרה בלי קשר לאיפה שאתה עובד אל תצא פראייר: חיביים לשלם לך (!) את המינימום לפחות (אתם מוזמנים לבקש את הכרטיס המגניב שמחתימים את בעלי העסק מלשכת התעסוקה לנוער, כתוב שמה מידע בנושא).
אין דבר כזה זמן התנסות ללא תשלום, אין דבר כזה פגישות הכנה בלי תשלום, ואין דבר כזה שאתה צריך לממן לעצמך את הנסיעות (עד סכום מסויים).

עבודה עצמאית - לא חייבת לגבול בבלאגן
קודם כל שום דבר לא אמור להיות לכם בוער, ומקום עבודה במשרדי עזריאלי לא נראה יותר טוב בקורות החיים בעתיד, כי למי באמת אכפת מה עשיתם בגיל 16, ובדר"כ זה יגמר בריפרוף קל אם לא יסדת איזה חברה כמו גוגל או מייקרוסופט (ורובנו לא עושים את זה ביום יום), ומכאן שלעבוד במשרד במקום מסודר לא תמיד אופצייה, בעיקר אם זה עלול לסכן את הציונים שלנו (או כשזה רחוק מידי מאיתנו).

כעת שהחלטנו שאנחנו עובדים עצמאית, אפשר להתקם.

שעות עבודה - זמן זה כסף!
למרות שנהוג להעריך את סכום העבודה, הרבה פעמים אנשים אומרים לעצמם במתכון קבוע לכאב ראש שאם זה מערכת סקרים זה בטח לא שווה יותר מ-150 שקל, אז תנו לי לחדש לכם: אתם לא חייבים לעבוד בצורה כזאת!
למה משלמים לאדם שעובד במקום מסודר עבור שעות ואתם תעבדו על פי סכום גלובאלי? לא נראה לכם קצת לא הגיוני?
הפתרון לעניין הוא פשוט לדעת כמה אתם שווים, ולסכם עם הלקוחות שאתם לוקחים פאר שעה (עדין תאלצו להעריך כמה שעות אתם עובדים, אבל ככה הסכום שתקבלו לא יהיה גובל בסכום גלובאלי בכל מצב), כאשר להעריך כמה אתם שווים לשעה זה בהחלט המפתח כאן.

תמיד יש שינויים, לא יצא לי להיתקל בלקוח מרוצה, או שלא עלה לו רעיון גאוני לראש (למרות שזה נשמע הדבר הכי אבסורדי שיש), אז חסכו לעצמכם מאמץ ואל תתווכחו, כי הלקוח צודק, בעיקר אם הוא מחזיק בכסף שאמור לממן לכם את משחק ה-Wii החדש שיצא לחנויות שלשום, אבל יחד עם זאת תדאגו ליידע אותו שהזמן של השינויים והתיקונים של אחרי הוא חלק בלתי נפרד מהמשכורת שלכם, וזה כנראה יעלה לו.

חוזים? בשביל מה?
חוזים זה דבר מעולה, ניתן להחתים בנאדם על חוזה והוא יהיה חייב לשלם לכם, ואם הוא לא ישלם, בית המשפט יכיר בחוזה בכל מקרה ויחייב אותו (ויחד עם זה שאתם קטינים יש לכם סיכוי טוב לקבל את הכסף, רק תשתדלו לא לעשות יותר מידי כאב ראש לשופט בבית המשפט).

אם אתם מתבקשים לחתום על חוזה בשביל משהו שאתם מכינים לחברה (מזל טוב דרך אגב, לא קל לתפוס חברה ברשת, בעיקר כי הן יודעות למי הן פונות עוד לפני החיפוש), תקראו טוב שמדובר בתשלום לשעה, ותבדקו שאתם לא מוותרים על שום זכות שמגיעה לכם, כנ"ל לגבי חוזים עם אנשים פרטיים.

שעות עבודה ולימודים
בניגוד לסטודנטים ולאנשים שעברו את המבחנים האלו, לכולם אכפת אם קיבלתם 75 או 90 בבגרות בהיסטוריה, גם אם זה לא ממש קשור למקצוע, זה עדין נראה מעולה על הדף, וכאן אין להתבלבל, הבגרות הולכת לתפוס המון זמן מחייכם (אלא אם תטוסו לחו"ל ותפתחו חברה בת של גוגל שלאחר מכן תפרד מגוגל ותגרום למפלתה, אבל עד אז יש זמן), וגם הציונים הטיפשיים ילוו אותכם כנראה לתקופה לא מבוטלת בעתיד, וכאן אין תחליפים, חייבים להשקיע:
  1. אל תעבדו בתקופות מבחן, ואם יש לכם לקוחות או רשימת המתנה, רצוי ליידע אותם שבתקופה מסויימת אתם לא עובדים.
  2. אל תחשיבו שעות עבודה כשעות לימודים, כבר ראיתי בני נוער שעושים את השטות הזאת, וזה רק הכעיס את המעסיק שלא היה מוכן לשלם את הסכום, ובצדק (נשמע ממש הזוי לעשות את זה).
  3. אל תתנו ללקוחות להחליט בשבילכם,, ובלי הנחות, שלא ינסו לרמאות אותכם בגלל הגיל, ושלא יורידו את מה שמגיע לכם.
למען אלו שלא מבינים איפה זה גובל:
[!] מבחנים, עבודות, בחנים, כל אלו לפני זמן עבודה, אל תדחו אותם, גם אם זה אומר שתסיימו את הפרוייקט עליו אתם עובדים אחרי הזמן שנקבע עם הלקוח.

לימודים בתחום שקשור
בתכלס, אל תסמכו שבית הספר יתן לכם את הידע שדרוש לכם עבור פרוייקטים רציניים עם לקוחות, ולכן למידה עצמאית היא מפתח למיש רוצה לעסוק בתחום.
וסתם כדי שתיהיו בטוחים: מעט אנשים יקבלו אותכם אם תלמדו את התחום תוך כדי, כי אתם לא באוניברסיטה, אתם תלמידי תיכון שמנסים להשיג כסף קטן לדברים הטובים שבחיים (אלו שעוד נשארו לכם).

ללמוד, לעבוד ולהנות
לעבוד ולהיות מחוייבים למישהו זה לא כייף, ללמוד זה הדבר הכי גרוע שיכול להיות וביחד השילוב מדכא להפליא, ובכל זאת תעבדו זמן מסויים שלא יפגע בלימודים, אבל יאפשר לכם לעשות את מה שאתם אוהבים בחיי היום יום (תכנון נכון עם הלקוח בנוגע לזמנים פותר את הבעיה).

הטיפ הכי חשוב: אם אתם מרגישים שלקוח דוחק אותכם לפינה או מנסה לשחק איתכם יותר מידי בנוגע לתשלום, אל תפחדו להגיד לו לא!

בהצלחה לכל העובדים החדשים, ושנה טובה.

2 תגובות:

Sapir אמר/ה...

תודה על המאמר, עוזר מאוד.
עכשיו שאזכרת ניראה יל שיש לי שיעורים..=)

אנונימי אמר/ה...

תודה על המאמר.
באמת לא יזיק לי למצוא עבודה, אפילו משהו עלוב.