יום רביעי, 3 בספטמבר 2008

אל תחסמו לי את האפשרויות

בלא מעט אתרים אני מוצא את בעל האתר מחליט להתחכם ולחסום לי לחיצה על לחצן ימני, על ctrl, ניסיון נואש למנוע ממני לראות את המקור, ועוד טריקים כאלו ואחרים, כאשר מטרתם ברורה: אל תעתיקו לי מידע.

עם זאת, לדעתי הצעד הזה אינו נכון, כיווןש הוא פוגע לרוב במשתמשי האתר, ומבריח אותם, ומכאן שאם אין גולשים, אין מי שיעתיק מידע, ואין מי שיקח את האתר ברצינות.
ובכל זאת, נגרמות לא מעט תופעות בעקבות הניסיונות הנואשים:
  1. כמות הקוד מול התוכן עולה => פגיעה בקידום האתר.
  2. האתר מונע מגולשים תמימים לגלוש בו בנוחות.
  3. מי שבאמת ירצה את המידע מאלא יוכל להשיגו (לי למשל יש תוכנה שמשחררת לי את קוד המקור לאחר השינויים והרצת ה-JS ברגע שביקשתי ממנה, מה שהופך את הניסיון לממש לא יעיל וסתם מציק).
  4. הרבה פעמים ניתן לעקוף את זה כשרוצים בלי הרבה בעיה.

מי ששם לב הניסיונות הנואשים לא נותנים כלום, כי מי שרוצה המידע יכול להשיגו, ובמקום זאת הקשתם על גולשים קבועים להישאר באתר, כי חסמתם מהם אפשרויות בסיסיות.

מה לעשות בעניין?
במקום לחסום את האפשרויות, יש להעלות את המודעות לזכויות היוצרים ולפעול בעניין, יש להגן על מידע בעזרת תנאי שימוש ולוודא שהמשתמשים מודעים לעסק (ולמען העקשנים שהחליטו לא ללחוץ על הלינק, להוסיף תנאי שחוסר ידיעה אינו פותר מעונש).
לדעתי הגברת המודעות תפחית בצורה הרבה יורת טובה את העתקות המידע, ואפילו תסייע במאבק להגנת זכויות יוצרים, ובדרך לא תבריח את המשתמשים שכל כך אוהבים לגלוש באתר.

5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

פיירפוקס כברירת מחדל לא מאפשר את חסימת התפריט הימני בעכבר, כך שזה ממש חסר תועלת לנסות אפילו.

אנונימי אמר/ה...

ממש לא מסכים איתך.

לעיתים יש צורך להקשות מעט על העתקות וריגול... ברור שמשתמשים 'חכמים' יכולים להגיע לכל פיסת אינפורמציה, אבל מאחרים צריך למנוע את המידע.
הלוואי שניתן היה לעשות דפי אינטרנט כמו תמונות... :-)

Itay Alon אמר/ה...

לצורך העניין:
יש לי תוכנה שיודעת לזהות טקסט בתמונות (כן, הגענו למצב שזה אפשרי), מה שהופך תמונות ללא ממש יעילות כנגד העתקות, בעיקר שצריך רק COPY כדי להעתיקן, והיום אפשר אפילו רק את הטקסט בתוכן.

ואני נגד לחסום או להקשות להעתיק בדריכם כאלו, דרכים שדיי הוכיחו את חוסר יעילותן!

Unknown אמר/ה...

מסכים עם זה, סתם מקשה על גולשים מסויימים וגם לא בדיוק עוזר אני פשוט עושה תצוגה -> מקור הדף

ולחתול:
זה כן עובד בפיירפוקס בדוק

Sapir אמר/ה...

יתי אתה באמת צודק, זה טיפשי לגמרי.
קודם כל תמונות אפשר להעתיק לכל תיקיה במחשב ע"י גרירתן בלבד.
ואת את קוד המקור אפשר להציג ע"י התפריט העליון(לא הלחצן הימיני).
בנוסף אפשר לקחת את הכתובת, ליצור דף HTML עם קישור לכתובת, להפעיל אותו ולעשות דמור בשם..=\(אולי יש דרך יותר קלה אבל אני מכיר את זאת).