יום שישי, 1 באוגוסט 2008

ביום בו המחשב יכיר אותכם

אולי זו ביקורת מוקצנת במקצת, אולי זה דעה אישית בלבד, אבל זה עדין בלתי נמנע, ביום שהמחשב יכיר אותכם יותר אתם תמצאו מידע רלוונטי לכם בלחיצת כפתור, בחיפוש באתרים גדולים תקבלו בדיוק את מה שרציתם, וכאשר תפתחו חדשות, תוכלו לקרוא בדיוק את הנושאים הקרובים לליבכם (וגם את אלו שאתם סתם מתעניינים בהם). אבל מה יקרה ביום שאחרי?

המחשב מכיר אותנו
כבר עכשיו החלו בפיתוח את תוכנות ומנועי חיפוש שמצליבים מידע על משתמשים, כמו היכן הוא גולש, מה הוא אוהב לקרוא, באיזה אתרים הוא בחר, ומביאות בפני הגולש את המידע הכי רלוונטי לגולש אליו הוא התכוון.
דוגמא לתוכנה שעושה זאת הלא היא Firefox 3, השועל החביב והמוכר אוסף היסטוריית אינטרנט, וכאשר אנו מקלידים בשורת הכתובות משהו, הוא מיד מקפיץ לנו הצעות, ועם הזמן ההצעות הופכות ליותר רלוונטיות והסיכוי שהדפדפן יקלע ברצונות שלנו גדל.
לא מזמן אף נתקלתי במנוע חיפוש שטען שהוא "לומד את המשתמש", ועל ידי כך הוא מציג למשתמש תוצאות רלוונטיות יותר.

קפיצה ליום בעתיד
עכשיו, לאחר שאנחנו רואים שמיישמים את העניין, נקפוץ דקה ליום בעתיד, ונראה כיצד המצב הקצין.
המחשב שומר מידע על החיפוש של המשתמש, על הזמן בו הוא נשאר באתר או בתוכנה, על המשחקים שלו, על המהירות בה עושה דברים ובכלל, כל פרט שהמשתמש מבצע, אבל שומר זאת על גבי האינטרנט במנוע מסויים.
המשתמש נכנס למחשב, פותח את הדפדפן (אם המחשב לא החליט שהכי טוב לפתוח בעצמו את הדפדפן כי המשתמש מאלא יעשה זאת), ורואה לפניו חדשות מעניינות מבחינתו לקריאה, והמלצות לעשיית דברים שונים במחשב, בדיוק כמו שהוא אוהב.
הוא מחליט אבל שאין לו זמן למשחקים, גלישה חופשית וכדומה, ומיד פותח את מנוע החיפוש האהוב עליו, וכאשר הוא מקליד את מה שהוא צריך לעשות במטלת בית הספר, הוא מקבל עזרי למידה (או תשובות, תלוי בפרופיל שהורכב על הבנאדם), גליונות של מאמרים בנושא, והכל מסודר בהתאם להעדפות של המשתמש ולרלוונטיות שהוא צריך.

חושבים שזה מדהים? בואו נקפוץ ליום שאחרי.

היום שאחרי
גופים בעלי עוצמה מחזיקים בעותק של הפרופילי העדפות שימוש במחשב הנוגעות למשתמשים, הם יכולים לנצל את זה בהצעת עבודה למישהו, או לחילופין בסחיטה.
פוליטקאים משתמשים במאגרי המידע כדי להשפיע על הבוחרים, ומתחיל גל רציחות כל פעם חודשיים לפני בחירות, אקרים פורצים למחשבים וממררים לאנשים את חייהם עד התאבדויות, והגולש האנונימי הופך להיות מוכר לכל הדורש במידע.

אבל יש גם נקודות חיוביות, כי כבר לא ניתן להוריד קבצים בחינם אם האומנים לא רוצים בכך, ומי שמנסה לעבור על החוקים דרך המחשב מוצא את עצמו בכלא כי מיד הממשלה יכולה לזהות זאת.
כאשר מחפשים בן או בת זוג המחשב יודע להמליץ לכם עם מי כדאי להיפגש ולראות האם זה ילך.

תחזיות
הכל נורא תאורטי בנוגע לדעה שלי על לקיחת מידע על הגולשים ושימוש בו להצגת תוצאה רלוונטית, אבל אני ממש נגד זה שלמישהו יהיה הכוח להכיר אותכם בצורה כזאת שלא תוכלו להישאר אנונימים, או לגלוש בחופשיות ולהחזיק בדעות שאתם רוצים.
קשה לי להאמין כי היום בו יתחילו להצליב מידע על הגולשים כדי לזהות את מה שהם רוצים יהיה טוב לגמרי, אבל יכול להיות שאני טועה, ושהעתיד צופן רק טוב.

המשך גלישה נעימה ואנונימית.

יום שני, 28 ביולי 2008

עיצוב אתרים לוקה בחסר

החלטתי ליישם הצעה ולהציג לכם אתר שהביא עיצוב חדש ומהפכני עימו, אם כי הוא שובר את כל המוסכמות, ועושה זאת בצורה כושלת במיוחד, הלא הוא נענע 10, בהתמקדות על גיימר.

ההבטחות בנוגע לשינוי
לא פעם סיפרו לנו עורכי אתר גיימר (באנגלית: Gamer) על עיצוב מהפכני שעתידי לבוא, ויחליף את העיצוב הסגול (שישתנה לכחול בדרך) שליווה את האתר זמן רב במיוחד.
ככל גולש מאמין חיכיתי גם אני לשינוי המבורך שיביא צבע לאתר גיימר ויציג לי את האתר שממנו אני אוהב להתעדכן בנוגע למשחקים בצורה חדשה שתספק לי את כל הצרכים, ובדרך גם תתמוך לשם שינוי במשתמשי Firefox שכבר צברו כמות משתמשים נכבדת במיוחד ונתח שוק נורא גבוה שמהם אף מנהל אתר ושום מפתח אתרים לא יכול להתעלם.

ריח של חידוש באוויר
לאחר המון הבטחות זה קרה, כאשר ידיעה נסערת ומרגשת סיפרה לקוראי האתר הקבועים על העיצוב המתקרב, והציגה תמונה מוקטנת, צבעונית ולא ברורה במיוחד על האתר, אבל ממנה היה ניתן לראות חידוש, שיפור, שידרוג, וכל תכונה טובה אחרת ממנה הייתה מצפה לאתר גדול שרוצה והולך לקראת שינוי.
בתמונה הקטנה שהוצגה היה ניתן לראות את הדף הראשי של המערכת, בקטן במיוחד, כאשר שלל צבעים וכותרות מוקטנות מלווה את הדף, ולא מאפשר לקוראי הידיעה לדעת את פרטי המקרה, אבל בקטן האתר נראה מאוד יפה, מושקע, וצבעוני, והייתה ההרגשה שאנחנו חיכינו לאתר כזה המון זמן.

הבטחה נוספת שנזרקה לעבר הקוראים הייתה התמיכה של האתר החדש בדפדפנים שונים, כאשר דפדפן Firefox מוכר על ידי נענע ויקבל את התמיכה לה הוא ראוי.
כאשר יחד להבטחה זאת נוסף הסיפור כי המעצב הבריטי של אתר ynet הוא זה שמעצב את האתר החדש בצורה מהפכנית, כולם נכנסו לציפיות גדולות, וחיכו לראות את העבודה של המעצב הבריטי הנודע.

הפרסום הגדול
לא חיכינו יותר מידי זמן מהידיעה המרעישה, והאתר החדש עלה לאויר, כשהוא נבלע תחת נענע 10 ששינה את מראו, ומציג לנו עיצוב באטה מזעזע ביותר, שכפי שניתן לשער כרגע ימשיך גם לגרסה הסופית (בכל זאת זה כבר באטה פתוח), ויזעזע את הגולשים כפי שלא זיעזע שום אתר אותנו מעולם.
גיימר החדש נחשף, כאשר גל של ביקורות לא איחר לבוא, וקטל את העיצוב החדש מכל כיוון אפשרי.

העיצוב המזעזע עלי אדמות
העיצוב החדש לא היה יפה כלל כמו שרבים חשבו, והתמונה הקטנה הצבעונית התגלתה למעשה כאתר גדול, בעל כותרות מכוערות במיוחד, בצבעים מזעזעים, תחת נענע 10, שעושה הכל מלבד לתמוך בדפדפן כלשהו.
כמות הבאגים הייתה נכבדת ביותר, ולא ניתן היה להתרגל בקלות לעיצוב המכוער להפליא שהמעצב הבריטי הטיל על גולשי האתר והכריח אותם לצפות בזוועה שלא ניתן לתארה.



התגובה לא מאחרת לבוא
לאחר פרסום תוסף ל-Firefox בפורום גיימר שמשומה החליט לא לעבור את השינוי (כנראה טוב שכך, אם כי הוא היה זה שבאמת היה זקוק לשידרוג), התחלתי בעבודה בהתבססות על קוד CSS שיצר קודם לכן משתמש אחר שגולש באתר.
הרעיון היה לשפר את העיצוב של האתר, ולהקל על הגולשים לגלוש בעמוד הראשי לפחות, וזאת נעשה באמצעות Stylish, תוסף לדפדפן Firefox שמאפשר עריכה של CSS בדף ובכך מאפשר למשתמשים לשנות את עיצובם של אתרים.
(התוסף באתר Firefox)

לאחר עיצוב קפדני, בהתאם לדרישה ולדברים ששונו קודם לכן, לאחר ניסונות, שמיעה של ביקורות ומידע על העדפות משתמשים, יצרתי קוד CSS עבוד התוסף שמשנה את העיצוב של אתר גיימר, לעיצוב שיותר נוח לגלישה, ובדרך מתקן באגים מסויים בעמוד הוידאו.

בעקבות פרסום רחב יותר יצרתי אף גרסה חדשה, אותה ניתן כמו הקודמת להוריד לתוכנה ולהתחיל לגלוש בנוחות באתר גיימר.

הגרסה האפורה (מומלצת)

הורדת העיצוב: עידכון העיצוב של אתר Gamer.

הגרסה הבהירה

הורדת העיצוב: #2 עידכון העיצוב של אתר Gamer.


מי שרוצה מוזמן להסתכל ב-CSS, להציע שיפורים ולערוך כרואות עיניו.
המשך גלישה מהנה.

יום שישי, 25 ביולי 2008

עיצוב אתרים - באמת איך מתייחסים לדבר הזה?

מה זו החייה הזאת "עיצוב אתרים", מאיפה היא באה פתאום ולמה היא נחתה דווקא על האתר שלנו?כנראה הדילמה הזאת תמשיך להטריד המון אנשים בלילה, כי עיצוב זה חלק בלתי נפרד מן האתר, ודרך העיצוב אפשר להעביר את המסר, לגשת לגולש, ולהפוך את הגלישה באתר לחוויה בלתי ניתנת לתיאור.
אבל יחד עם היכולות המדהימותש ל העיצוב, ללא ספק הוא יכול לגרום לכשלונו של האתר, ולגרום לכם להמון חוסר שינה.

מראש: הפוסט לא ילמד אותכם את כל השיקולים בעיצוב, הוא לא יכנס לעומק בשום תחום ולא הולך להיות הדבר הבא שצריך לדעת כדי להיות מעצבים, אבל הוא בהחלט נותן נקודות מחשבה והתייחסות לנושאים שהיא אפשר שלא לשקול.

נתחיל מהחייה הזאת "עיצוב אתרים"
מחקר מוכיח כי בפעם הראשונה שמשתמש מגיע לאתר, הוא מסתכל במשך 6 עד 10 שניות, ומחליט אם להישאר או לברוח בעוד נפשו בגופו.
אני לא יודע כמה המחקר הזה נכון, אבל יש משהו מאחורי זה: עיצוב שלא ימשוך את המשתמש, או לחילופין יפחיד את המשתמש יתר על המידה, יגרום לו לעזוב, ולכן חשוב להעביר את המסר מאחורי האתר כבר על ידי העיצוב עצמו.
העיצוב יכול להפוך את חווית הגולש לדבר נעים, ויחד עם זאת הוא יכול לגרום לגולש לעזוב את האתר לתמיד, ככה שהרבה תלוי בעיצוב.

במה מתייחסים בעיצוב?
למרות שיהיו כאלו שיחלקו עלי, ויתנו לכם קריטריונים אחרים שנמצאים בראש, לדעתי החלק החשוב ביותר הוא העברת המסר, בגלל שעיצוב שלא מעביר לגולש את מטרת האתר, גורם לגולש לחוסר הזדהות, ומקשה על ההתחברות לאתר, ובטח על זמן השהות של המשתמש בו.
תחשבו שאתר שמדבר על רפואה שם לוגו בצבע אדום כהה, דבר שגורם למחשבה על דם, וזה לא מטרת האתר ובטח שלא נעים לגלוש באתר כזה.

דבר נוסף לשים עליו דגש הוא מבנה האתר, ולא מעט אני מדבר על מבנים כשאני נותן חוות דעת על אתרים, בגלל שאם מישהו לא מצליח להסתדר עם מבנה האתר, הוא לא ישאר, וכמה שהאתר יכול להיות רלוונטי, זה לא מספיק, כי המשתמש מאלא לא יודע איך לגלוש בו.
לכן חשוב כבר בעיצוב לבנות את האתר בצורה נוחה, ושמתאימה לגלישה, כאשר לכל דבר ניתן לגשת בקלות.

בחירת צבעים
הנושא הנוגע לצבעים מאוד רחב, אבל הרבה פעמים שוכחים בהסברה על הנושא הזה את הגולש, כי מלבד אתר שמשלב טוב צבעים, לא נעים לקרוא כתב שחור על רקע אפור, ובכלל, לגרום לגולש לאמץ את העיניים בשביל לקרוא שורה קטנה זה ממש לא הוגן, והעיצוב החדש של נענע ממחיש כמה חוסר מחשבה יש בעניין וכמה חוסר מודעות.

במילים אחרות: אל תגרמו לגולש לאמץ עת העיניים בשום שלב!

חשוב להקפיד על כתב בהיר על רקע כהה ולהפך, ובחיים לא לעשות כהה על כהה ובהיר על בהיר, כי הגולש לא ישמח מזה במיוחד.
ובכל הנוגע להתאמת צבעים, כבר דיברתי על זה שלא נשים צבע אדום כהה באתר רפואי, ואין לי הרבה מה להרחיב בעניין, כי זה תלוי המון במטרת האתר.
אולי כן להזכיר זה איזון בין צבעים, ושאתר שנראה כמו קרקס צבעים הוא לא בהכרח אתר יפה או נעים לעין, בעיקר אם הצבעים מושכים אותו מהתוכן.

חשיבה על קידום האתר
המעצבים בארץ הרבה פעמים נוטים ליצור את האתר הכי יפה, הכי מורכב, הכי מתסבך, והכל דרך הפוטו, בלי לחשוב שאם האתר נכשל ואין גולשים אז לא באמת יהיה אכפת למישהו אם המעצב של האתר יודע לעצב מתוסבך או פשוט.
דבר שתורם בקטע הזה הוא הכרות של המעצב עם קידוד בסיסי כמו HTML ועיצוב בעזרת CSS, מה שיגרום לו לחשוב על אלמנטים שיהיה פשוט לקודד בצורה כזאת שגם מנועי החיפוש יוכלו לזהות, ולא רק המשתמש שרואה המון צבע בעיניים.
יתרה מכך, מעצב שבונה את האתר תוך הבנה בנוגע לקידום אתרים, יכול לגרום לאתר להתקדם בצורה מסחררת, מה שיביא יותר הצעות עבודה למעצב.

חשיבה על התמקדות
נכון שזה יפה שיש טאבים צבועניים מתחלפים ופרסומות פלאש והמון צבעים לעיניים? מסתבר שלא!
אם הגולש לא יכול להתרכז בקריאת הטקסט בעקבות קרקס טכנולוגי מכל סוג שהוא, בעיקר אם מדובר בתזוזה או שילוב של צבעים, הוא יתייחס לאתר כמציק ויעזוב את האתר (אולי עם ניסיונות לחזור, אבל ללא הצלחה מסחררת).
למרות שהעניין הזה דיי קשור לאוכלוסיית הגיל, כי אם האתר מיועד לילדים קטנים ואין את האלמנטים האלו, הילד פשוט לא יאהב את האתר (ילדים מעדיפים פרסומות, צבעים, קולות ועניין).

מה הגולש באמת מבין?!
הרבה פעמים אמרו אנשים מובילים בתחום התכנון בטכנולוגיה שאם היו שואלים אנשים, הם לא היו מביאים מוצרים איכותיים כמו היום, ולא סתם, משתמש יודע מה הוא רוצה, הוא יודע מה יש במקומות אחרים שחסר לאתר שלכם, אבל הוא לא יודע מה באמת אפשר, ולכן כשגולש אומר לכם להחליף עיצוב, או לעשות כמו באתר אחר, חשוב על זה פעמיים.
אני לא אומר לכם לא לשאול אנשים אחרים דעתם על עיצוב עבור שיפור, אבל לקחת את התגובות בפרופורצייה, כי הם לא מכירים את התחום ולא בהכרח יודעים מה ניתן.

אלו היו כמה נקודות למחשבה אודות עיצובים, ועכשיו מאמר הקשור אף הוא לעיצוב, ואני ממליץ לקריאה:
עיצוב אתרים - כיצד להתמודד עם עיצוב טוב.

המשך גלישה מהנה.. ועיצוב נעים!