יום ראשון, 17 במאי 2009

העורך האולטימטיבי

החיפוש אחר עורך טקסט חדש אינו קל, בייחוד כי לכל אדם יש דרישות וצרכים שונים, כאשר אם לאחד זה שהעורך יצור קוד HTML לבד, עבור האחר הדגשת הצבעים ב-PHP הם החלק החשוב, בעוד אדם נוסף יעדיף שלחיצה על אנטר תבצע פעולה מסוימת.
גם אני לאחר מות המחשב הקודם יצאתי למסע הארוך של חיפוש אחר עורך אולטימטיבי, שיחליף את העורך הקודם בו השתמשתי במחשב הישן, והתוצאה? עשרות עורכים שכדאי להכיר, ותואר בתוכנות לבניית אתרים שצריך לחדש.

עורך פשוט - Edit++
המחשב הלך, מכל עבר נשמעות הצעות לעורכים משובחים, פשוטים, מתוסבכים וכל מיני תיאורים אחר העורך המושלם.
בין המפתים ביותר היה Edit++, עורך שהוגדר כפשוט מאוד, נוח, יעיל, ואחד שלא עושה הרבה כאב ראש, ולכן החלטתי להתחיל דווקא בו, עורך פשוט ויעיל היה נשמע באותו רגע נורא יעיל בעיני, והייתי בטוח שכל בעיותיי יגמרו.

הורדתי את Edit++, שימוש חופשי, ועד מהרה גיליתי עורך קטן, עולה מהר, כולל כמה פיטצ'רים נחמדים, והכי חשוב, צובע טקסט.
כמובן שעד מהרה החיים נעשו קשים, גיליתי שאני צריך להתערב בקבצי השפה כדי למחוק את הפירושים שהמתרגם העברי עשה (לא מפרשים שמות של שפות תכנות), ואחר כך גיליתי שאין לי באמת משהו נוח בעורך הזה, דחסו כל כך הרבה אפשרויות במקום כל כך קטן, ולא נעשתה כלל חשיבה על איך להקל על אנשים.

בסופו של דבר לאחר שהחלטתי שהעורך דחוס לי מידי החלטתי לפרוש ממנו, ויצאתי בחיפוש אחר עורך אחר.

Adobe Dreamweaver
על העורך הזה שמעתי במקרה, והחלטתי שאני מכיר את תוכנת הפוטושופ מצויין, אז למה לא לנסות עוד תוכנה מבית Adobe, שמצליחים להביא אותה בענק.
עד מהרה מצאתי את עצמי יושב מול תוכנה שמיועדת לאתרי HTML, והשימשו בה כרוך בהתאמה רבה של המערכת אליך.
נורא יפה הרעיון של לחיצה על אייקון בשביל HTML, אבל ההתנהלות של התוכנה הייתה מעצבנת, ואם הייתה בין 2 תגיות ולוחץ אנטר, התגית הייתה יורדת שורה אחת.
בנוסף כדי להוסיף תגית הייתה צריך לעבור תהליך ארוך ומייגע, דבר שמאוד הקשה על השימוש בתוכנה.

התוכנה מצויינת עבור מי שמשתמש בעיקר ב-HTML, ואני ממליץ לנסות אותה בחום, כי הבנתי ממי שמתחבר אליה שאי אפשר לעזוב.



EditPlus
החלטתי להמשיך בחיפוש חסר פשרות אחר העורך הנוח ביותר, והגעתי ל-EditPlus, עורך פשוט, עם הוספת HTML מהירה, שכל מה שדרוש זה ללחוץ על כפתור ומקבלים את התגית הרצויה.
משומה העורך הרגיש לי נורא טיפש, הוא מצויין למי שמחפש משהו פשוט, אבל לא יותר מידי פשוט, וכאשר אין ציפייה שהעורך יכין לך קשה ויבין את מה שרוצים ממנו, זה בהחלט אפשרות סבירה לעורך.
אבל כרגיל, העורך לא התנהג כפי שרציתי, אם זה מבחינת קידוד תווים, אם זה בצבעים שנבחרו, ואם זה בחוסר יכולת לשלוט 100% בעורך שלפני, וכך החלטתי לנדוד לעורך אחר, שאולי יצליח למצוא את החלל שנוצר בעקבות הפרידה עם העורך הראשון.



PHPedit
החלטתי שאני צריך לפנות בנתיב ה-PHP, למצוא עורך שמיועד ל-PHP, וכך הגעתי ל-PHPedit, עורך שממבט ראשון היה בו הכל, ממבט נוסף הייתה לי מלחמה קשה איתו על הטמפלטים של יצירת דף חדש, על סוג התקן של הדף, על הקידוד הרצוי, והרגשתי שבעורך אין כלל מחשבה על המשתמש.
אם החלפתי קידוד תווים לדף, הייתי מצפה שתגית ה-META שמציינת קידוד גם היא תתעדכן, אך להפתעתי העורך הציג את אותו קידוד ISO שנקבע מראש, ולאחר תסכול והבנה שזה לא ילך, יצאתי לדרך למציאת עורך טקסט אחר.



Microsoft Visual Studio
בחיים אל תתקינו את התוכנה הזאת אם אין לכם כוונה לתכנת בשפות תוכנה, ואם אתם לא בטוחים בכך, תהליך ההסרה של התוכנה היה כואב, ארוך ומייגע, בעיקר כי התוכנה לא באה לבד, אלא עם עשרות תוספות שיעשו לכולנו חיים קשים, וכך לאחר הצגת הדרישות שלי מהעורך שלחו אותי לעורך שהיה כביכול הכי קרוב אליהם, אבל לא הזהירו אותי שזה עלול להיות הדבר האחרון שאני אעשה עם המחשב בלי שהמחשב יעשה כלל בעיות.

לאחר תהליך מייגע של הסתגלות לתוכנה, הבנתי שהתוכנה לא בשבילי, היא מצוינת עבור מי שמכיר אותה, משתמש בה, כותב בשפות תוכנה, ובאמת צריך אותה, אבל לבונה אתרים אין מה לחפש שם, ולא משנה כמה תוספות תתקינו, היא פשוט לא מיועדת לזה, ותהליך ההסרה הפך אותה לבלתי נסבלת, ורק אחרי 2 שחזורי מערכת הצלחתי להסירה.



phpDesigner
למי שטועה, חזרתי אליה, ולא משום שמצאתי בה את כל מה שאני מחפש בעורך שלי, כי יש לי מתברר דרישות דיי גבוהות מהעורך, בין היתר שיבין מה אני עושה ויפעל בהתאם (לדוגמה אני נמצא בין תגיות SELECT ולוחץ אנטר, שיצור לי תגית OPTION אוטומטית עם הזחה בהתאם, או אם אני מחליף את תקן הדף, שיגיב בהתאם).
ב-phpDesigner בחרתי מהסיבה הפשוטה שנורא קל להגדיר אותו, אם זה SVN, אם זה השרת הביתי, וכל תכונה אחרת שנדרשת לצורך שימוש ב-PHP, ונכון שהוא לא מבריק מבחינת HTML, אבל השימוש בו היה הכי אנושי עבורי, ואני נהנהתי ממנו הרבה לפני שהתחלתי במסע המטורף של חיפוש עורך.



העורך המושלם
בעורך המושלם, אני רואה כמה קל להוסיף תגית HTML, אם זה תמונה או כל תגית אחרת, כאשר לחיצה על הכפתור תכניתא ת התגית, ואם יש שדות שצריך למלא זה ישאיר ריק, עד שילחצו בין המרכאות ואז זה יאפשר הוספת מידע.
כאשר אני נמצא בין תגית פתיחה וסגירה, ולוחץ אנטר, זה יוריד את תגית הסגירה 2 שורות, והסמן יעמוד בשורת האמצע ויהיה מוזח בטאב נוסף, כך שאני ישר אתחיל לעבור ולא להתעסק במיזוח נכון של התוכן.
בעורך המושלם נוח לעבוד עם PHP, אם זה להגדיר את כל הרכיבים בהם אתה משתמש בקלות המירבית, אם זה לחבר את ההגדרות לשרת הביתי, ואם זה עורך חכם שיזהה את מה שאתה עושה.
בעורך המושלם אתה משנה את תקינות הדף, וקוד ה-DTD משתנה בהתאם, וכשאתה משנה את קידוד הדף, תגית ה-META מותאמת אוטומטית.

האם יש עורך מושלם? אני בספק, כי העורך המושלם שתיארתי הוא העורך המושלם עבורי, עורך שיודע שאני רוצה עבודה מהירה, ועם זאת שתיהיה לי נוחה ושאני לא אצטרך להגדיר משהו מסויים בכמה מקומות, בגלל שהעורך יעדכן את ההגדרות שלי לאורך כל הקובץ.

לסיכום? דרוש עורך
אני עדין בחיפושים, בתקווה למצוא את העורך שיהיה לי נוח איתו, עורך שבשבילי יהיה מושלם, ועד שאני אמצא כזה, אני אמשיך לחפש, בתקווה שיום אחד מישהו יחשוב כמוני ויבנה עורך חכם שיגיב כפי שאני רוצה ומצפה מהעורך המושלם כפי שאני מגדיר אותו.

המשך עבודה נעימה.

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

היי איתי,

נסה להשתמש בעורך eclipse PDT .

אני משתמש בו כבר תקופה ארוכה - ומרוצה מאוד ממנו.

כמובן, הוא חינמי לחלוטין.

אגב, אחלה בלוג!

בהצלחה :)

Itay Alon אמר/ה...

אם הנושא עלה, בעקבות פרסום הפוסט חבר נתן לי קישור לעורך Aptana שמבוסס על Eclipse, אך בעל ממש יותר ידידותי ומיועד לפיתוח אתרים.
אני מאוד מרוצה מהעורך, אומנם לדעתי יכלו לעשות אותו יותר ידידותי ולחתוך כמה אפשרויות מיותרות, אבל הוא בהחלט מספק, וממה שהבנתי ניתן להריץ עליו תוספים של Eclipse בשל הדמיון הרב ביניהם.

BlueNosE אמר/ה...

3 מילים:
Zend Development Environment.


לא מושלם, אבל בהחלט שואף להיות אחד.

בניית אתרים אמר/ה...

לדעתי, העורך הטוב ביותר ותמיד היה זה הנוטפאד הפשוט!