יום שני, 24 בנובמבר 2008

האינטרנט כרשת מולטימדיה

כבר שנים שבאינטרנט מטפטפים להם אתרים על ראשם של המשתמשים בעזרת תכני מדיה שונים, הנפוצים בהם הם תמונות, אך גם סירטונים ושמע הפכו לחלק בלתי נפרד מחיי האינטרנט, שסוחפים יותר ויותר אנשים אליהם ומציעים להם מגוון מפתה של אפשרויות, אבל בינינו, מי יכול לסרב?

מולטימדיה - מה זה בכלל
אני הולך לנפץ לכמה את הידיעה כשאני אגיד שזה לא רק סרטונים, צליל ותמונות, למעשה מולטימדיה זה ריבוי באמצעים לאחסון מידע.
בדר"כ המדיות השונות דורשות לשמור את המידע בפורמט (מבנה) ייחודי, דוגמא לכך זה html, שמשמש להצגת ישומי אינטרנט.
גם מצגות שונות, וקבצי word הם סוג של מדיה, ויש להתייחס אליהם ככה.

שימוש במולטימדיה דורש משאבים רבים ומעבד חזק שמסוגל לעבד את המידע.

תשתיות האינטרנט מתכוננות למדיה החדשה
מבחינת תשתיות האינטרנט המדיה של הדור החדש שכולל שלל סירטונים ווידאו עושה רק רע, ובזמן האחרון חל גידול ניכר בכמות הצופים באינטרנט בסרטוני מדיה, ועל כן יש שימוש בפס רחב יותר ממה שהחברות מסוגלות לספק.
בארצות הברית מאתרים את משתמשי המדיה הגדולים, שזה בדר"כ שחקני רשת שמשחקים במשחקי מחשב כבדים הדורשים את שיתופו של האינטרנט, כאשר הם מוגלים לרוחב פס בחודש, כדי לא להכעיר את הגלישה של שאר המשתמשים באינטרנט.

בארץ אין עדין חקיקה כזאת, אבל קיימת התמודדות לשיפור התשתיות, כאשר לעיתים הלקוחות מקבלים מהירות הרבה מתחת למה שהם משלמים, וזאת בגלל חוסר היכולת הנוכחית להתמודד עם כמות כזאת של העברת מידע.

שינוי בגישת האתרים
מי לא שם לב כיצד אתרי וידיאו (יוטיוב לדוגמה) כבשו את עולם האינטרנט בסערה, וכיצד כל אתר שני מאפשר צפייה בסרטונים ווידיאו כחלק מהאפשרויות הבסיסות בו, ומנסה להתאים את אפשרות הצפייה לכמה שיותר לקוחות (התאמה לדפדפנים ולפטפורמות שונות).
המגמה יכולה הייתה אפילו להתקבל בברכה, אם לא היינו צריכים לגלוש לאתר חדשות ולגלות שהדרך היחידה לקבל את תוכן הכתבה הוא על ידי צפייה, ואין כל שיכתוב של הנאמר לטקסט, דבר שבהחלט היה מקל עלינו וחוסך הפעלה של עוד סירטו ובזבוז זמן אחד גדול.

בעבר כבר טענתי בבלוג (תסלחו לי שלא מצאתי את הפוסט) שאם מפרסמים סרטונים בצורה כזאת, יש גם לכתוב את תוכן הכתבה ולהוסיף תמונות רלוונטיות מתוך הכתבה, כדי שמי שיבחר לקרוא או לראות את הכתבה לא יפסיד כלום.

היכונו, מנעוי החיפוש בדרך חדשה
למרות שלא הספקתי להביא את זה לידי ביטוי בבלוג, למנועי החיפוש בימינו יש נטייה להביא תוצאות למשתמש לפי הצד הטכני בו בנויים אתרים, ז"א על ידי שימוש ב-META ובקישורים ניתן לקדם את האתר, ופחות התייחסות למשתמשים עצמם.
גישה זת השתנתה, כאשר היו דיווחים ראשוניים כי גוגל מייחס רלוונטיות לדף מסויים על פי סרטונים שנמצאים בו (באותו שלב זה היה סירטונים ביוטיוב בלבד), דבר שדיי מהר גרם לאנשים לשנות את סדר העדפותיהם, ולעיתים אף לוותר על התוכן.

בנוסף המון אתרים בעלי חלקים בפלאש הציעו אלטרנטיבות לגולשים ולמנועי החיפוש, למקרה שאלו לא תומכים בפלאש, וכיום ידוע כי מנועי החיפוש (חלקם לפחות) מסוגלים להתמודד עם פלאש בצורה בסיסית, ומי יודע כמה הדבר ירחיק לכת.

תמונות, כמה שפחות?
אמצעי מולטימדיה נוסף שהיה מוכר זה ריבוי בתמונות, דבר שנעשה בעבר בחוסר טעם, ואתרים הציפו את עצמם בשלל תמונות, בצורה טבלאית מוזרה, והכל במטרה שלגולש לא יהיה חלק חסר באתר בלי תמונה מול העיניים.
כאן הבעיה נפתרה על ידי CSS לטעמי, שהציג בפני מפתחי האתרים אלטרנטיבה לקיומן של הרבה תמונות, ואפשרות להשתמש בתמונה מסויימת ולהכפילה לרוחב או לגובה, דבר שהוריד את משקלה.
התמונות הן מקרה קלאסי להתפתחות הטכנולוגיה לדעתי, ומבעיה מטרידה הן הפכו לחלק בלתי נפרד מהאינטרנט.

איפה בכל הסיפור הזה נכנס התוכן?
לדעתי א'-ב' של האינטרנט עדין צריך להיות התוכן, וכמה שסירטונים מנסים להשתלט על מיקומו, תמונות מוסיפות לעצמן כתוב, וסירטוני פלאש עדין קופצים מפה לשם ונתמכים על ידי מנועי החיפוש והגופים השונים, עדין לתוכן יש את החשיבות הגדולה ביותר לדעתי, ואסור לתת למולטימדיה כזאת או אחרת לבטל את התוכן או להפחית את ערכו.

סיכום
מולטמדיה זה לא רק תמונות, וידיאו, וצליל, זה הרבה מעבר וכולל הרבה מאוד פורמטים, אבל צריך להיזהר שהפורמטים שלך הדור החדש הכוללים שמע ווידיאו לא יקחו את מקומם של המולטימדיות הישנות, הכולל בבסיסן תוכן.

עד כאן על מלוטימדיה מזויית הראיה שלי.
המשך גלישה נעימה.

אין תגובות: