יום שבת, 1 בנובמבר 2008

יומהולדת + פרוייקט נגישות לבעלי מוגבלויות

אני לא אשקר, הפוסט נכתב הרבה לפני, וזה בגלל שקשה לי להאמין שיתנו לי נחת ביומהולדת שלי.

יומהולדת!
קודם כל יש לי יומהולדת היום, אפילו קיבלתי אפשרות לבחור למועצות המקומיות (ואת ראש העיר), ומגhע לי על זה מזל טוב, לא?!
אז מה בעצם משתנה? כנראה מדובר בפרוייקטים שלי, אם עד כה עבדתי על פרוייקט מסויים והכנתי עבודות מהצד, הגיתי לאחרונה רעיון שלצערי עדין לא קיים, תוך כדי הקיטורים הרגילים שלי על מה שאני רוצה, אבל הפעם רשמתי לעצמי על מה לקטר בבלוג, ופתאום קלטתי שזה לא קיים, כי לא בנו את זה, ושכאן יש לי תוכנית שלמה לבנות מערכת שקיימת זמן רב, בצורה שונה וחזקה הרבה יותר, ודינאמיות אליה עוד לא נחשפנו.

למי שטועה מה הפרוייקט החדש מוזמן לדבר איתי במסן, אני לא אדם חשאי ובגלל שאני מכין אותו לשימוש פרטי לבד לא ממש אכפת לי לספר לאנשים אחרים, מאלא אני מניח שאנשים יצטרכו לתכנן בעצמם חלקים גדולים מהרעיון, כי אני לא חושף פרטים כמו איך אני יעקוף בעיות נפוצות ואיך אני מתכוון להפוך אותו לכמו שאני רוצה..

פרוייקט נגישות לבעלי מוגבלויות
מדובר בפרוייקט בשם "קמפיין הנגישות לאינטרנט בטלויזיה", התברר לי שהוא פועל זמן מה, כאשר מבחינה חוקית אנחנו אמורים לפעול עלפיו כברירות מחדל (כן, גם אני כעסתי ששמעתי על כך), ובעלי המוגבלויות יוכלו לתבוע מאיתנו פיצויים על חוסר תמיכה בהם.

בכל מקרה בתחילת הדף יש סירטון, שמאפשר בין היתר הוספת כתוביות עבור חירשים (למה זה לא ברירות מחדל?!), בתחילה התחברתי נורא לרעיון לאפשר לכולם גלישה שווה, ושזו יוזמה ממש מבורכת והרבה זמן אני פועל לשם כך באתרים שכן יכולים לאפשר זאת (אתרים מבוססי תוכן, ברור שבנאדם שלא עוקב אחרי סמן העכבר לא יגלוש באתרי משחקוני פלאש לדוגמא).

מה לנו משתלם מזה?
למרות שהיה קשה לי להאמין למספרים, שנשמעו לי מופרכים במיוחד, אבל התברר לי שנוכל לזכות ב-25% מהאוכלוסייה שלא מסוגל לגלוש, ועוד כ-37% אחוז שמתקשה להקל עליו זאת.
מלבד הנתון הזה שנשמע לי דיי גבוה ומופרך, נוספת טענה שאתר נגיש מגדיל את כמות הכניסות שלו ממנועי החיפוש ב-8 עד 14 אחוזים, מה שאמור כנראה לפנות ללב של מקדמי האתרים להשפיע על מפתחי האתרים ובעלי האתרים לתמוך בזה.

אחרי הנתונים הללו נתנו עוד 2 טענות:
1. פונה כנראה ללב שלנו וטוענת שמי שרוצה שיוויון באתרו צריך לאפשר אותה גם לבעלי המוגבלויות.
2. גם מי שלא רוצה שיוויון זה יהיה חייב בגלל חוק שעומד לצאת (רק עסקים קטנים לא נכללים בחוק, וגם על כך צריך לבקש אישור).

עדיפויות לנגישות
קיימות 3 עדיפויות לתאימות.

עדיפות ראשונה - מדובר בדרישות הפשוטות ביותר, כאשר מי שממלא אחר XHTML בקפדנות עושה את רובן אם לא את כולן מתוך ברירות מחדל, מה ששוב מחזיר אותנו לכמה התקנים האלו חשובים.
למרות שיש המלצות שלא כלולות ב-XHTML, וכאן נכנס היגיון בריא ונוחות שאנו מספקים למשתמשים, שבדר"כ מאפשרים זאת על מנת לאפשר לכמה שיותר אנשים את השימוש באתר.
בכם מקרה זו האפשרות הקלילה מכולן ואם מכריחים אותנו ללכת על פי התקנים הרבה יחפשו בה מפלט.

עדיפות שניה - הרמה הזאת קוראת ממש להשתמש בתקני W3C כמה שיותר מעודכנים, והיא פריקית (לדעתי) של נוחות למשתמש הרגיל והתחשבות במשתמשים שלכם.
אני כנראה נוטה ליישם אותה כברירות מחדל, כי מלבד המלצה אחת שגם בנוגע אליה החלטתי לא מזמן שאני רוצה יישום, כל השאר עשיתי תוך אמונה שזה מה שהכי נוח למשתמשים.
ניתן למצוא מכל מיני המלצות שלדעתי טובות לכלל המשתמשים, כמו למשל אתר שלא מחייב JS (נעשה באמצעות אירוע onclick בקישורים שמחזיר ערך שקר כדי לבטל את הקישור עבור אנשים שמפעילים JS), או לא להתבסס על מסמכי CSS תוך בניית העמוד בצורה הגיונית למי שמכבה מסמכים אלו, ואף הגדרת גודל יחסי ולא אבסולוטי (לדוגמא שימוש באחוזים).

עדיפות שלישית - כאן חלק מההמלצות מבטלות לדעתי עקרונות שונים הנוגעים למה ש-W3C רשמו, אם זה עקב חוסר עקביות של הקבוצה שאחראית על כך ב-W3C או חוסר העקביות בנוגע לתקנים ולסידור תוכן הדיי ברור שמופיע באתר (אפילו ליישר לשמאל היה להם קשה, שלא לדבר על תגיות שמופיעות בלי קשר באמצע הקודים).
אתרי ממשלה ואירגונים מחוייבים לתקן זה, למרות שלדעתי העדיפות הזו לא ממש ריאלית, ובאמת דברים כמו "טקסט חלופי לטבלה" נשמע לי לא ממש ריאלי, לא מסודר, ומיותר (חוץ מאתרי ממשלה ואירגונים כמו שאמרתי).

אין לנו זכות קניין
כבר מזמן הזכות לפרטיות לא קיימת ברשת, גם בזכות הקניין פוגעים לנו בכל הזדמנות עם חוקים שמחייבים אותנו בנוגע לאתרינו, כמו הסינון אותו אנו נדרשים לעשות לתכנים בצורה לא הגיונית, וכאן אפילו דוגמא יפה לכך זה אתר חברתי בו פורסמה תמונה של בנאדם, עם שם אמיתי ומספר פלאפון, שאפשר לנשים להתקשר אליו עבור "שירות", וכאשר זה אכן קרה הוא פנה לבעל האתר שיוריד את התוכן ויכתוב התנצלות.
כמובן שבעל האתר הסכים להוריד את התוכן אבל לפרסם התנצלות בפומבי? פה הוא סירב, ועל כך נתבע בתביעה בה הפסיד לאותו בנאדם, כאשר האשמים הם אלו שבכלל פתחו את אותו משתמש עבור אותו בנאדם.

כמובן שהמקרה הקודם מלמד אותנו כמה עגום המצב הנוכחי, כאשר חלים על האינטרנט חוקים נוקשים, שלא באמת ניתן לאכוף אותם, בדיוק כי מדובר באתר פתוח ורשת פתוחה (אם היו מתפרסמות בבלוג שלי 100 תגובות ביום גם אני לא הייתי עובר על כל תגובה והייתי מאפשר פרסום חופשי, רק בגלל שזה לא נורמאלי לצפות מאדם לעשות סינון כל כך קפדני).

השורה התחתונה
בשורה זו ברור לכולנו שהכפייה של התאמת האתר לבעלי מוגבלויות לא הייתה במקום, והיא זאת שגרמה לכל העניין להתקבל רע בעיני מפתחי האתרים ובעליהם.
אם היו מוותרים בסוף המסמך על הקריאה כי זה חובה, אולי היינו רואים יותר תמיכה בנושא, בדיוק כמו שיש כעת סביב עניין התקנים של W3C, ולא התנגדות והסתייגות מכך שמכריחים אותנו לעשות זאת.

בשורה העליונה
כאן הבעיות של מרחב הרשת לא מעניינות אותי, כי יש לי יומהולדת, אז למי באמת אכפת מהבעיות הקטנות של האנשים הקטנוניים שמחפשים איך להשאיר את חותמם בעולם האינטרנט אבל עושים את זה בחוסר טקט מוחלט?

אז מזל טוב לי, והמשך גלישה מהנה.

אין תגובות: