יום שני, 23 במרץ 2009

לרצות פשוט

אחת השאלות המעניינות, אחד הדברים שאנשים לעיתים לא חושבים עליהם, החשיבה ששמה את המשתמש במרכז ושואלת מה הוא יעדיף, האם הוא ירצה אתר שנראה מורכב, או שדווקא המבנה הפשוט הוא זה שימשוך את הגולש להמשיך את גלישתו באתר?
למרות שרובכם רואים בסוגייה הזאת פשוטה, התברר לי שאינה כך כלל, ומאחוריה עומדים לא מעט שיקולים כשאף אחד מהם לא תלוי באמת בכם.

לרצות פשוט
זה לא חדש שאני עובד על פרוייקט נוסף, פרוייקט בו אני שם דגש על כל חלק באתר, מתייחס לגמישות של האתר להתרחב, חושב על המשתמשים כדבר העיקרי באתר, וחושב כל הזמן איך להפוך משימות עבורם לפשוטות.
הרצון לפשטות התערר במקצת כאשר פגשתי לא מזמן אנשים שעובדים על פרוייקט מקביל לשלי באותו נושא, וכשדיברנו על התאחדות הצגתי את עיקרי הפרוייקט שלי, שהם פשטות, נוחות, שימושיות ומקצועיות, אך מהר מאוד התשובה דווקא באה לכיוון הפשטות, כאשר אמרו לי שמשתמשים שרואים אתר פשוט לא נוטים להשאר בו.

מה שהקהל היעד מעדיף
הטענה בהחלט לגיטימית, היא נכונה במקרים כאלו ואחרים, וכעת התבקשתי לבדוק את נכונותה לגבי קהל היעד שלי.
לחשוב כמה קהל היעד שלי מבין באינטרנט זה לא בעיה, מדובר על קהילת המתכנתים, כלומר יש להם הבנה מה זה אינטרנט, הם שונאים פרסומות, וכעת נשאר לחשוב מה הם יעדיפו: אתר מורכב או לבוא בגישה הכי פשוטה של עיקר האתר בלבד.

החלטתי לצאת לבדיקה קצרה בה אני אגש אל האתרים עצמם, וכך אולי אני אוכול לגבש דעה בנוגע בנוגע למה קהל היעד שלי מעדיף.

מה שבעלי הניסיון יודעים
אם נחשוב על הגישה הפשוטה היא עובדת, דוגמה יפה לכך היא גוגל, שאין ספק שכמות הגולשים הרבה מידי שעה בהחלט תומכת בהנחה שפשוט זה שימושי, כאשר כל מה שיש למשתמש מולו זה כמה לינקים, אפשרות חיפוש, ועוד לינקים.

אבל בהסתכלות על אתרי המתכנתים, ניתן לראות מגמה הפוכה, כאשר מסתכלים על התמורותב אתר webmaster מגלים דווקא אתר מורכב, ובמקום תפריט עליון מהיר לכל הפעולות באתר, האתר החליט להוריד את הקטגוריות למטה ולתת לגולשים לחפש אותם.
חשוב לי להדגיש שכאשר התרחב השינוי ב-webmater לי אישית היה נורא קשה להישאר בו, ובמקום אתר שניתן לקחת ממנו מידע מצאתי בו אתר עמוס ומסורבל להפליא.

אתר נוסף שמציג את המגמה בצורה חלקית הוא W3School, אתר שמוכר על ידי מתכנתים רבים, ומקומם של אלפי מתחילים בתחום ואף מתקדמים.
האתר בשינוי העיצוב עבר למרכז, החלק העליון השתנה וכעת מציג גישה לקטגוריות מובילות, החיפוש הוזז למעלה, ובאינדקס כעת יש 4 ריבועים המציגים את האפשרויות העיקריות באתר.
המגמה של שינוי זה לדעתי הייתה להפוך את האתר לפשוט יותר ופחות מורכב, אבל זה כנראה נתון לויכוח.

למה בכלל לרצות פשוט?
נראה שמהאתרים האחרים אני לא אמצא את התשובה, בעיקר כי אני הולך על כיוון חדש בו העיצוב צריך להפגיז, אבל האתר ישאר במראה פשוט, נעים לעין וקל להתמצאות, אבל נשאלת השאלה, למה בכלל לרצות פשוט?
לדעתי אחת הדוגמאות היפות לפשטות בדף הכניסה הוא facebook, שמציג לאורחים אתר קל לשימוש ולתפעול, ובעצם זו המטרה של הפשטות, להפוך את השימוש באתר למהיר, יעיל ונוח.

תחשבו איך זה להיכנס לדף, לראות עיצוב נעים לעין, בגדול שם האתר, מתחת הסבר כדי לא להשאיר אותכם תלויים, ואז רשימת הקטגוריות באתר בצורה מהירה, נוחה ומסודרת.
האם זה יבריח אותכם? או שתבחרו לקחת סיבוב באחת הקטגוריות ולגלות את היופי של מבנה האתר?

סטיגמות ובעיית תדמית
חשוב להדגיש שפשוט או מורכב זה שיקול שאליו צריך לצרף את הדעות על האתר ומה שההוא עושה סביבו, כי אתר כמו W3School שהיה בוחר ללכת בדרך הפשוט ביותר לא בהכרח היה פוגע בתדמית שלו, כיוון שצריך לזכור שהאתר כבר ביסס והוכיח את עצמו, וכאן נכנס השיקול של מה אחרים חושבים.
חלק מהעניין זה דעת קהל, ואם חבר מביא חבר עובד, סביר להניח שעוד רבים יצטרפו לחגיגה ויביאו אנשים נוספים כי מצאו באתר שימושי, ואלו בכלל לא יחשבו על האתר כפשוט, אלא יראו בו אתר יעיל בעל המלצות מוצקות ברחבי הרשת.

לצד הסטיגמות יש את נושא העיצוב והמראה של האתר, שמשפיעים גם הם על דעת הקהל, ודף לבן עם קישורים כחולים כמו הברירות מחדל בהחלט יבריחו אנשים, אך עיצוב יפה ומושקע, ששומר על תבנית פשוטה של האתר אולי לא יבריח אנשים, ואף אולי הוא יהיה זה שימשוך מתכנתים רבים לבוא ולבחור דווקא באתר כזה או אחר.

לסכם בפשטות
ישנן 2 דברים שניתן לעשות כדי לקבל את ההכרעה:
האחד זה להעלות את האינדקס הפשוט, ולראות את הסטטיסטיקות ומה דעתן על ההתפתחות באתר, ובמילים אחרות מבחן התוצאות.
השני זה ליצור 2 עמודים, האחד פשוט והשני מורכב יותר, ללכת למתכנתים ולשאול אותם ב-6 שניות הסתכלות מה עשה להם את זה, ובאיזה אתר יעדיפו להישאר.

בניגוד למה שציפיתם, אני אלך על הדרך הראשונה, כי שינוי בתפיסות נהוגות לא בא מלשאול אנשים את דעתם, אלא להציג להם פשוט אפשרות שונה.

גלישה פשוטה לכולם.

2 תגובות:

Unknown אמר/ה...

נייס

אהבתי את ההשקפה שלך :)

BomBas אמר/ה...

איילון נדבק לאנגלית עברית - באט לט הים דו וואט הי וונטס (Let him do what he wants) :D

אהבתי מאוד את הפוסט, אתה באמת כותב ממש יפה ויש לך ראש שעובד, ועובד טוב.