יום חמישי, 16 באפריל 2009

Disk on Key - המחשב שלך

להסתובב עם Disk on Key זה דבר שגרתי, לכלול בתוכו מסמכים ולהעבירם ממחשב למחשב, אבל לאחרונה מצאתי את עצמי משתמש בו גם לצורך תוכנות כשאינן מותקנות במחשב מסוים, ומהר מאוד נאלצתי להשתמש בו בכל מחשב אפילו בשביל לפטפט עם מישהו במסנג'ר כאשר באותו מחשב לא היה מותקן אחד.
לא מדובר על דבר שלא קיים, או בלתי אפשרי, מדובר על להסתובב עם תכולת המחשב שלך בכל מקום, ובכל זמן.

מותו של מחשב
בדרך כלל אנשים אומרים שלי זה לא יקרה, אני אמרתי בדיוק ההפך, אמרתי שזה יבוא וזה בלתי נמנע, וכך יום לאחר גיבוי של כל הקבצים החשובים לי במחשב זה קרה, המחשב הקפיא את המסך וכל הדלקה מחדש הציגה מסך שחור, ואם לשפוט היה כנראה מדובר באותו רגע בכרטיס מסך.
את המחשב לוקחים לתיקון, ואת ה-Disk on Key לוקחים לטיול בין המחשבים.
כחסיד של ניקיון וסדר בכל הנוגע למחשב, לא העמסתי על הזיכרון הנייד שום דבר מלבד מסמכים ודברים חשובים, וכשאין מחשב זו בדיוק הנקודה שבה מתחילים לחפש תוספות שיקלו על החיים כאשר עוברים ממחשב למחשב, בעיקר שהתקופה בה אניא שתמש בזיכרון הנייד אינה ידועה, ולכן צריך להתאים אותו לצרכים שלי.

הכרות עם ה-U3
את ה-U3 אני מכיר כבר זמן רב, מדובר בלא יותר מכפתור "התחל" שמאפשר גישה מהירה להגדרות והפעלת תוכנות בצורה מהירה, ממש דומה לתפריט התחל שיש בחלונות, ההבדל העיקרי הוא שהתוכנות מותקנות על ה-Disk on Key ושניתן להפעילן מכל מקום בו יש מחשב עם חלונות.
הדבר העיקרי שגרם לי לפנות לזה הוא הידיעה שלא בכל המחשבים בבית שלי יש Firefox, אז אם אני כנראה ארצה לגלוש בצורה המועדפת עלי, אני אצטרך להביאה איתי, וכאן התחלתי במסע התקנות קצר, אם זה תוכנה לקריאת PDF, אם זה תוכנת SKYPE, ואם זה הדפדפן האהוב והמוכר.

ה-U3 כולל אתר עם תוכנות רבות המותאמות לזיכרון הנייד, ומאפשר התקנה מהירה ונוחה של התוכנות האלו, כאשר לחיצה על התקן מאפשרת להתקין את כל העולה על רוחכם, והתמיכה הרחבה בו ברשת דיי מפתיעה יחסית לתוכנה שלוקח לה קצת זמן לעלות ולעיתים פועלת לאט.

המחסור הגדול בתוכנות
העתיד היה נראה וורוד וכל שנותר היה להתקין את תוכנת המסנג'ר המוכרת מבית מייקרוסופט, אבל כאן בדיוק החלה הבעיה, כי התוכנה לא הייתה במאגר התוכנות.
ישנם תחליפים, אני מודע לזה, אבל תחליף הרבה פעמים מתאים לעוד תוכנות ולכן כולל פחות תכונות נדרשות, ובדרך כלל העיצוב שלו נורא פשטני ולא מתאים לשימוש היומיומי שאני רגיל לעשות במסנג'ר.

מסע חיפושים ברחבי הרשת גילה לפני עוד תוכנות רבות המותאמות ל-U3 שנעשו על ידי משתמשים, וזאת בגלל שבשביל להתקין תוכנה ב-U3 צריך פורמט מיוחד ותוכנה המיועדת לכך, מה שמביא משתמשים רבים למצוא פתרונות ולהציע אפשרות להתקין תוכנות מוכרות שהם התאימו בעצמם.
אבל ככל שחיפשתי יותר, כך התאכזבתי לגלות שתוכנת המסנג'ר בגרסה העדכנית פשוט לא נמצאת, ומכאן הגיע הזמן לפנות לפתרון אחר, אולי תחליף ל-U3?

פלטפורמות נוספות עבור זיכרון USB
יש עוד אפשרויות המקבילות ל-U3, המובילות הן Ceedo ו-MojoPac, אך חיפוש מהיר עליהן גילה לי שצריך לשלם עבורן, וגילה לי שורה של תקלות בלתי צפויות בכל אחד מהם.
בנוסף התוכנות בדומה ל-U3 היו מוגבלות עבור חלונות בלבד, וכמות התוכנות הנתמכות בהן הייתה בקטגוריות רבות קטנה משל U3, והן לא היו תחליף מועדף, אלא מתחרות באותה הרמה אם לא פחות.

VMware ThinApp הוא מועמד נוסף לכתר, אבל הוא כנראה אח חורג עם בעיות ידועות והגבלות הרבה יותר בעייתיות לעומת אחיו, אליו מצטרף גם PRAYAYA V3 שבקריאה ראשונה היה האלטרנטיבה והתוכנה המושלמת, אך כשמעמיקים מגלים שמדובר בעוד תחליף עם תשלום, בעל תקלות, עם היתרון משמעותי לעיתים בתוכנות אותן הוא מציע, אבל עם חיסרון גדול בקהילה ובכמות הבאגים עליה הספקתי לשמוע.

לא מגבילים פלטפורמות
במהלך החיפוש מידע שלי על PRAYAYA V3 נתקלתי בכמה תוכנות מעניינות, ותכונה שנתנה לו לזמן קצר היתרון משמעותי, וזה שתוכנות אחדות והתוכנת "התחל" עצמה עבדו הן בחלונות והן במערכת ההפעלה של APPLE, דבר שאפשר הרצה של אותה התוכנה גם על חלונות וגם על מחשבי המקניטוש.
אבל הרבה מהפרוייקטים שיצרו את התוכנות נסגרו, ואין מענה שמצאתי שמאפשר אותה תכונה של מעבר בין פלטפורמות והמשך שימשו באותו זיכרון נייד, באותן תוכנות, ובאותן תכונות המאפיינות את אותן תוכנות שהתקנו.

שלחתי לא מזמן דוא"ל למוזילה עם רעיון ליצור מתחרה ראוי ל-U3, שיפעל על כל הפלטפורמות ויציג מבחר תוכנות אמיתי שירוצו על כל הפלטפורמות כאחד, אבל אני לא באמת מצפה למענה, ומציע לקוראים בעלי יכולת להרים את הכפפה.

הסוף הטוב?
המחשב התברר סיים את חייו, וכעת אני עם מחשב חדש, מצוייד ברעיונות חדשים לנושאים, ממשיך לעבוד על הפרוייקטים שלי, וכנראה עדין מחפש את תוכנת ה-Disk on Key המושלמת, ומקווה שמישהו שמע עליה.

המשך גלישה נעימה.